Cromartie Ctl75
Inte köpa om du frågar mig. Satsa på något mera modernt och precist.
Instämmer med #1.
Men jag ser ingen kägelautomatik….!….där måste du ha fått fel info…!
Ugnen har en halvautomatisk elektronisk styrning av enklaste slag. (dock ser jag en spricka, så den kan ha ramlat i golvet…fungerar den…?)
I läge "cut off" avbryts bränningen automatiskt vid inställd topptemperatur, men kräver passning när effekten manuellt skall ändras under bränningens gång.
Fungerar, men det ställer krav på användaren.
Man får aldrig glömma att passa tiden för effektändringen under bränningen, och aldrig lämna ugnen med brytaren i "soak"-läget.
Varning för dyra skador om man missar/glömmer något av detta…!
Och, ja du kan skaffa en modernare styrning, om du beställer den med anslutningskontakt "Harting 7D" av "Bentrup-typ".
Det finns redan ett sådant urtag på ugnen (bilden), så det torde vara enkelt.
Men priset för en ny styrning plus priset för ugnen, gör alltsammans litet väl dyrt, med tanke på vad du får för de pengarna…tycker jag…..
En sista liten varning, eftersom ugnen är engelsk:
Om du skaffar en ny styrning, måste du konstatera "bortom allt tvivel" om nuvarande temperaturgivare är av "Typ S" eller "Typ R".
Vissa äldre engelska ugnar jobbar med mätsystem "Typ R", och det går inte att med ögat skilja givarna åt. Med litet tur kan det stå ett "S" eller "R" någonstans på nuvarande styrning (på baksidan ?), men denna fråga måste man gå till botten med, och inte chansa.
Om nuvarande temp.givare och styrning är av "Typ R", måste du även byta givaren till en "S" om du köper ny styrning. Styrning och givare måste vara kompatibla med varandra.
Annars får du en inbyggd felvisning i systemet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-16 07:40 av Bo§e
#2: stort tack för svar!!