hur gör man...
Hej!
Som alla förstår av mina frågor kan jag inte det här så bra, men vill verkligen lära mig!
Jag har en gammal ugn, ruben lind 220v med två kontakter som går till ett element vardera. Av förra ägaren fick jag veta att det ena skulle vara inkopplat i 2½ timma och sedan skulle man koppla in det andra elementet.. jag undrar hur långsamt man ska värma upp till 300 grader? min ugn tar 1tim 45 min på sig, är det för snabbt? kan man ha luckan på glänt en stund för att släppa ut fukt från keramiken och förlångsamma uppvärmningen? det finns inga andra öppningar frånsett öppningen för temperaturkännaren..
Många krångliga frågor blir det…
Tacksam för om någon vill hjälpa mig! vill gärna lyckas med detta!
Mikael

Jag tycker det låter rimligt. Jag bränner själv ganska snabbt, sådär 150 i timmen upp till 500-600 sen på full fräs. Men det gäller att vara säker på att godset är helt torrt så att det inte sprängs av fukt. Skröjen är väl lite känsligare då…vet du med dig att det kan vara fukt kvar kör du lite långsammare i början så du vet att all fukt hinner försvinna. Kanske 60-100 grader i timmen. Får se hur de andra bränner med…
Mvh Petra
Håller med Bruzapetra……60-100°C/timma till ca 600°C, och sedan full fart. kan betraktas som en tämligen "säker" bränning, om man inte slarvat med torkningen…
Hur är det egentligen med glasyrbränningen då? Jag brukar ta det lite lugnt (mellan 300-600 grader) om jag har stora grejer i ugnen men smågrejer bränner jag rätt upp till 1260 utan nån fördröjning, hittills har det fungerat bra.
A.M.L

Jag kör full fräs på glasyr med, men jag har en väldigt seg ugn så det går väl inte jämföra med en ny tex…

Skröj har jag sex timmar upp till 600 grader, sen full effekt. Glasyr kan jag inskränka mig till fem timmar upp till 600 grader. kanske försiktig i onödan men törs inte prova nåt annat ifall det inte går bra.