Råämnen, tester
Jag går nu en glasyrkurs online. Den är en grundkurs och vi har fokuserat på vad Kaolin, Barium, Dolomit, Talk och zink gör i en grund vid olika %satser. Nu färgar vi in med oxider.
Har köpt upp ett lager och har grejer jag inte vet nånting om. Kursledaren föreslog att jag skulle göra testplattor och lägga små högar av råämnen och annat i. Har gjort så.
Har lite grejer som jag hört ska vara lite farliga och undrar om jag ska skippa dem i detta test.
Hur är det med sulfater?
kopparsulfat, järnsulfat och Bariumsulfat, kiselkarbid,kopparkarbonat, nickelkarbonat, blandad aska,
Har även nåt jag inte kan utläsa vad det betyder. Syns inte riktigt men ser ut som det står SO4 SH2O
Någon kemikunnig här som kan hjälpa mig? Lägger en bild i kommentarerna på behållarens text.
Tack på förhand:-)
Hälsningar Lotta
Problemet med sulfiter är att de innehåller svavel och att det kommer ånga när du bränner dem. Om du har rimlig ventilation på ugnen så borde det inte vara nåt problem. Många leror innehåller organiskt bundet svavel som du bränner bort vid skröjbränning, så i princip har du samma problem där. Ha bra ventilation på ugnen.
Barium, nickel, zink och koppar är i olika grader giftiga och du bör behandla dem med respekt. God ventilation på ugnen, häll inte ut i vasken, använd plasthandskar. Läs på om materialen så vet du ungefär vad du behöver veta om dess relativa giftighet. Jag känner mig inte bekväm med att göra några rekommendationer per specifika material.
Kiselkarbid är en förening mellan kisel och kol, typiskt sett ofarlig, man använder den i olika glasyrer för att åstadkomma lokal reduktion med olika resultat. Iden är att kiselkarbiden bryts ner vid toptemperatur och släpper ifrån sig kol som reducerar din glasyr. Typexemplet är kopparröda som normalt inte fungerar i oxiderande bränningar i el-ugnen, tillsätt 1-5% kiselkarbid och bränn till kägla 10. Det enda problemet med kiselkarbid är att den typiskt behöver vara extremt fin för att den skall fungera, mesh 1000 eller högre är rekommenderat. Detta gör att den lätt dammar och vi har samma problem som med kvarts, dammet ger stenlunga i långa loppet.
Oklart vad det är i burken, gissar att det står nånting nånting SO4 5H2O, nåt är hydrerat (5 H2O hänger på vad det nu är för nånting). Hur ser innehållet ut?
Kan burken ev. innehålla nåt i denna stilen:
I så fall är det förmodligen CuSO45H2O, eller Koppar Sulfat, vill minnas att man kan köpa det på järnaffären. Oklart vad man skall ha det till när man gör glasyrer, som jag ser det är det mest ett problem med en massa påhängt vatten.