Keramik iFokus

Keramik

Läst 504 ggr
Hojag
0

Keramikugn

Jag önskar goda råd om keramikugnsköp. Vilken sort ska man titta på? Är ju en djungel.

bjorn.lindberg
0

Känns som vi behöver veta mer för att kunna komma med nåt mer konkret, därav lite frågor.

En el-ugn antar jag?
Du behöver inte en gasugn för att bränna i reduktion?
Hur stor behöver den vara?
Har du tre-fas där du tänker ställa den?
Om du inte har det kan du ringa en elektriker som löser tre-fas? Och i så fall hur många ampere får du till fastigheten?

Hojag
1

#1: Ja en toppmatad elugn ca 100 liter tror jag.
Elen fixar vi till vad som behövs.
Kommer att stå i en tom ladugård som vi tänker göra om lite så att det passar. Det är ju däremot inte uppvärmt. Har i nuläget min drejverksamhet i ”mjölkrummet” som värms upp med typ en byggfläkt. Funkar bra o tänker att man kan göra så i ”ugnsrummet”också.
Hobbykeramiker men drömmer ju om att utöka till mer.

Bo§e
2

Om du håller dig till de kända europeiska märkena kan du (generellt) känna dig trygg kvalitetsmässigt.

Etablera kontakt med en bra leverantör som du kan kommunicera med, även efter ugnsköpet.

Kolla upp tillgången på reservelement innan ugnsköpet.

Om ugnen är på 100 liter, välj inte lägre effekt än 7 kW…..mer är ännu bättre.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-02-26 20:06 av Bo§e
Hojag
0

Hej igen. Något märke man ska akta sig för?Jag är ny på det här och behöver en ugn som inte är för krånglig och den ska dessutom stå i ett utrymme som inte är så mycket uppvärmt.

Bo§e
1

Det finns inga direkta "skräckfabrikat" numera, men det finns modeller som lämpar sig mer…eller ibland mindre….för det man tänkt använda ugnen till. Därav mitt tips om minimieffekt här ovan, om du tänkt bränna stengods. Det är en av de viktiga punkterna.

De möjliga problem som senare kan uppstå, är snarare om man inte kan få smidig hjälp när det är dags för underhåll (elementbyten t.ex.).
Att äga en ugn är ett långsiktigt projekt, och då vill man inte ha en dålig leverantörskontakt, eller att ugnen innehåller komponenter som bara finns på andra sidan planeten….

Det är inga problem att ha en ugn i ett kallt utrymme, så länge den inte utsätts för direkt nederbörd…🙂
Men när ugnen inte används bör man plugga ur automatiken (sitter oftast med en snabbkontakt), och förvara den inomhus….elektronik gillar inte fuktväxlingar m.m….
Kolla, innan köp, att automatiken går att plugga ur med ett enkelt handgrepp.

Krånglig…? Leverantören bör kunna ge dig den support som behövs, till att börja med.
Styrningar är oftast väldigt logiska.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-02-28 15:11 av Bo§e
Hojag
0

Tack för svar. Nu har jag lite mer ”kött på benen’
Stort tack!