Keramik iFokus

Keramik

Läst 616 ggr
EJCB
0

Svart lera

Hej, jag är ute efter riktigt svart stengodslera. Främst för att dreja med men också med grövre chamotte att skulptera med. Jag har testat 1226 & 1246 från Cebex men de blir mer mörkbruna, jag vill ha riktigt svart.

Tacksam för tips!

Bo§e
3

För att få en svart lera maximalt svart, gäller det att hitta rätt bränntemperatur/värmearbete anpassat till den egna ugnen.
En svart lera kan både överbrännas och underbrännas så att den i stället blir mer mörkbrun.
Det räcker inte med att hålla sig inom den intervall som står på paketet, och tro att leran per automatik skall bli svart. Man måste hitta "rätt" temperatur och utjämningstid anpassat till sin egen ugn.
Varje keramiker måste själv testa sig fram till detta.

Jag tror inte att det går att hitta en svart lera som verkligen blir svart under alla brännförhållanden.
Det är ett ganska smalt "fönster" på temperatur/värmearbetsskalan där den verkligen blir svart, och det gäller att hitta det….och här är alla ugnar olika, det måste poängteras.

Dessutom: En svart lera blir aldrig svart om man täcker den med transparent glasyr. Då blir den garanterat brun.
Det måste också nämnas.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-12 14:48 av Bo§e
EJCB
1

#1: Tack för svar Bosse, jag får ta och köra lite tester med den leran jag har i min ugn.
Jag är ute efter en rå, oglaserad känsla så kommer inte använda transparent glasyr, men mycket bra att veta ändå. Men en svart engobe kanske skulle vara en lösning i mitt fall, iaf tills jag hittar fram till rätt temp/tid.

Allt gott!

ler
2

Ja med engobe blir det helt svart, annars så prova att bränna till 1200 grader, Witgert nummer 9

EJCB
0

#3: Toppen, tack för tips!

Jennie.H.
0

Har du vägarna förbi Norge så kan jag tipsa om två riktigt bra svarta leror. Den ena heter Nigra 2002, 2005 och 3520 och den har jag mest erfarenhet. Blir så klart mörkare ju högra du bränner men leran i sig är underbar att jobba med. Den andra heter WE1567 och WE1571 men dessa passar nog inte drejning.

Jag håller på och arbetar en del i grov svart lera och håll med utbudet har lite att önska men den "svartaste" jag nog jobbat med heter PRNG iofs en skulpturlera men kan inte hitta någon som säljer den i Sverige när jag söker på nätet.

Vilka har du testat? Och om du hottar någon som säljer de jag nämnt ovan i Sverige så please säg till :D