Köpa nya element?
Jag har gjort första glasyrbrännning i min nya begagnade ugn (rohde). Tyvärr kom den bara upp i 1140 grader, innan den visade felkod. Båda elementen blir dock varma. Jag drar slutsatsen att jag behöver Byta element, men kanske har fel. Finns andra förklaringar?
Behöver jag köpa element från Rohde? Fått en offert men det kostar ganska mycket. Eller kan någon i Sverige linda element åt mig? Kan installera själv tror jag.
Ugnen har två element. Tror den är 50L, är inte det lite? Behöver de bytas oftare då?
Vad visade felkoden? Där kan du hitta en förklaring till att den slog av för tidigt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Ja, med hjälp av felkoden kan man få hjälp med felsökningen.
Vad heter styrdosan, och vilken felkod visades…?
Har du kollat propparna…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Glömde skriva det:
Bentrup TC40
Felkod F1: The kiln doesn´t follow the required temperature increase.
Ok….F1 betyder helt enkelt att den inte orkade fullfölja programmet.
Kan bero på att någon propp har gått, eller att ett element bränt av, eller att elementen är "hela" men utslitna.
Det finns några möjligheter till, men detta är de vanligaste orsakerna till F1.
Vad står på ugnens typskylt.
----Namn/beteckning…?
----Antal kW….?
----2- eller 3-fas….?
- Redigerat 2021-03-21 19:11 av Bo§e
#4: den heter Rohde E-50. 3,5 kW, 220 v, 16 A och går på 3-fas
Ok……3,5 KW på 50 liter är inte särskilt effektivt, och en sådan ugn kräver ganska friska element om det skall gå bra att bränna stengods.
Men, har du kollat propparna….?
Om propparna är hela, kolla elementen noga efter något eventuellt avbrott, och byt ut det som är avbränt.
Och, om elementen är hela, kanske det helt enkelt är dags att byta hela elementsatsen….?
- Redigerat 2021-03-21 19:46 av Bo§e
#6: Ja, kollat propparna. Jag misstänkte att det var så.. kanska blir nya element ändå.
Ska noggrant gå igenom elementen också! Men blir de verkligen varma om de har gått av?
- Redigerat 2021-03-21 20:29 av boberg.julia@gmail.com
Nej, ett avbränt element kan inte bli varmt.
Häng en liten pappersbit över varje element, och kör ugnen en kort stund, så ser du vilket/vilka element som eventuellt inte "är med".
Brända pappersbitar betyder att elementet är "helt", men det kan ju ändå vara utslitet…..
Kanske har du ett för snabbt program? Öka den tid under uppvärmningen av ugnen till att gå långsammare så kan det funka även med lite slitna element
#9: Men, i #3 anges ju att felkoden var F1….dvs programmet tog för lång tid på sig, på grund av dålig ork…!
Ja om man programmerar till att det skall gå snabbt och ugnen inte orkar så kommer väl felkoden? Om det istället programmeras så att styrningen får besked på att det får ta tid så registrerar den väl inte att det går för långsamt?
#11: Nu skall jag vara litet besvärlig….😉
Nej det fungerar inte så….!
F1 uppkommer när temperaturen slutar stiga, över huvud taget.
Det finns ingen koppling mellan F1 och tid.
När temperaturökningen avstannar innan måltemperaturen visas F1, helt oberoende av om man valt en tid eller "full fart"…..
🙂
- Redigerat 2021-03-22 23:49 av Bo§e
#11, #12
Det finns då både fördelar och nackdelar med nya automatiker och äldre automatiker.
Äldre automatik utan felkoder som kan stå och stampa tills man stänger av manuellt och få ett värmearbete eller en automatik som kan ge en felkod så man vet var man ska leta efter felet.
Man skulle ha en automatik med både nytt och gammalt plus en kilnsitter med kägla som stänger av efter värmearbetet
Det kanske finns redan?
Det är just det jag tänker att även med en ny automatik så borde det funka om programmet är långsamt nog, men klart att om elementen är så slitna att det inte går att värma till mer än 1140 så går det så klart inte, men jag skulle prova.
#14: jag tror inte jag kan ställa in hastigheten, tror den kör full fart från typ 600 alltid. MEN! Jag har en originalautomatik också, inte testat den men låter som att det kan vara värt ett försök? Hunnit beställa nya element men det behövs ju för eller senare i alla fall.
#15: Jag tror att du kommer att behöva de nya elementen på en gång.
Om ugnen inte orkade högre än 1140°C med de befintliga elementen, kommer den inte att orka högre om du förlänger tiden. men med förlängd tid ökar förstås värmearbetet, så att resultatet (inte temperaturen) kan bli litet "högre"….men det blir sällan något stabilt och pålitligt resultat….samt att elementen tar väldigt mycket stryk av sådana långa bränningar, och blir snabbt ännu sämre….
#16: ok! Ja, räknar ju med! Tusen tack för all hjälp.
#16: Bosse, Jag har en liknande ung dock lite större variant, 4,4 kW, 60 liter. Det har också haft såna problem, och att nå 1260 var otroligt svårt och tog lång tid, väldigt sakta i slutet. Den första gången vi brände stengods fick vi fel meddelande F1, dock som tur resultatet blev ok.
Jag har nu bytt alla element, och det känns som det är fortfarande jätte slö att nå 1260, Den saknar progressivt när efter ca 750°. Knapp någon skillnad känns det som. Liksom bara 10-15° per timma i slutspurten. Är det här vanligt för de här äldre Rohde ugnar?
- Redigerat 2021-03-26 10:47 av [cbhank]
#0: Jag har varit ute för precis samma sak! Min ugn 120 l stod och ”stampade” strax före topptemp. Trodde också att det var elementen men de var friska. Jag skulle be en elektriker kolla 3-fasmatningen! Även om det står på ugnen att ”normal” 3-fas ska räcka så kan en kabel med större diameter behövas för att ge full kraft. Mina proppar gick inte men jag upptäckte att det överhettades i kontakten. Jag fick installera kraftigare grejor helt enkelt. Inte billigt men nödvändigt.
#19: Ja, för klena kablar kan ge spänningsfall och effektsänkning…och brända kontakter och annat… Och ju längre den klena kabeln är, desto större spänningsfall…..
#18: 4,4 kW till 60 liter är i svagaste laget.
5,5 kW hade varit mer passande för den ugnsstorleken om man vill bränna stengods, och ha rimlig livslängd på elementen.
Jag skickade dig nyss ett PM, med en möjlig lösning.
#20: det är ett bra tips! För tyvärr gick det inte heller med nya element :(
Kanske behöver någon som kollar på detta. Vet du någon i Sthlm Bosse?
#21: kan tyvärr inte se något pm!
Ja, det ser ut att fattas en fas?
#25: Hur ser du det? (Kan ju som du förstår noll om detta!)
#0 läs din epost
#24: Det kanske misslyckades….men titta igen. Jag skickade nyss ett nytt PM.
#0: Hos oss byttes en annan del ut som gav samma felkod som om elementen var slut. minns tyvärr inte vad delen hetter…Ngt på K???En elektriker fixade det hur lätt som helst.
PS Med helt suverän support via telefon från Cebex! Så otroligt nöjd och glad och alla ugnar funkar perfekt!
#18: Hur har det gått med din ugn? Min är fortfarande i samma skick, Vansinnigt seg i slutet och tror inte den orkar mycket högre än 1200. Mycket nyfiken på Bosses möjliga lösning!
#31: Hej, jag installerade en tredje element på botten och nu med ca 6,6 kW når den 960C hur enkelt som helst. Efter kontrollerad uppvärmning 60c/t fram till 580 så orkade den ca 400° i timmen till 960C. Jag är helt övertygad att det kommer att nå 1260 utan något helst problem nästa gången jag kör det. men även om det kanske går lite fort, snart installerar jag en hemgjord digital kontroll system som jag kan justera kurvan med hela vägen till slutet.
#23: Min Rohde 60 liters var också bara två fas (två element alltså, en på varje fas) … så den hade också ett öppet kontakt på kontaktorn som jag kunde koppla den tredje element jag har nu monterat på botten av ugnen.
#33: Ah, coolt! Så det ligger bara ringlat på botten typ? Blir temperaturen jämn då? När är det dags att testköra till 1260?
Min har också 2 element men plats över i kontaktorn.
#34: Jag gissar att elementet är fastsatt på något sätt…..annars kulle det ringla omkring och lätt komma i kontakt "med sig själv" någonstans…
#35 Förlåt jag glömde skriva, ja, jag har fästat ner dem med kanthal häftklamrar jag gjorde från den andra gammal elementen och placerat dem ca varje 5 cm. Jag kommer inspektera då och då och se till att ingenting flyttas över tiden.
- Redigerat 2021-04-15 12:04 av [cbhank]
#34: Jag har också lagt tre stycken 5 cm höga distanser och en platta över den nya elementen. Så värmen kommer genom bottenplattan samt upp runt sidorna av den. Om det är jämn vet jag inte, men det funkar bra för min del. Så småningom kommer jag installera min digital styrningssystem som jag kan justera kurvan över hela processen med. Här är länken till detta https://github.com/jbruce12000/kiln-controller
- Redigerat 2021-04-15 12:06 av [cbhank]
#37: Älskar att det förekommer github-länkar på detta forum!
Ska testa att installera ett extraelement i botten, tack för info.
#39 Tack!!
- Redigerat 2021-04-15 13:51 av boberg.julia@gmail.com
#40: Det blev lite ojämnt placering, jag vill inte behöva ha en kabel sträcka över den andra så jag försökte lägga ner dem på ett sätt att de värvar inåt. Men det är nästan omöjligt att göra det för hand om man inte fester ner dem medan man håller på.
Är väl surgubbe när jag skriver det men det här är ju en 3-fas installation och inget man egentligen får göra själv, vidare så blir ju ugnen inte längre densamma så hemförsäkring vid brand kan bli ogiltig. Jag tycker man får tänka till, blir t.ex. ugnen mycket varm på undersidan?
Väl tänkt, inte surgubbeprat är det! Jag har endast betong under och runt ugnen! Samma tjocklek botten som sidorna också. Och jordfelsbrytare och automatsäkring som fungerar ✔️
Tror inte att strålningsvärmen blir något problem.
Snarare tvärtom faktiskt,
En långsam ugn blir påtagligt varmare på utsidan än en snabbare…..helt enkelt för att den har gott om tid att bli varm utanpå, under den sega bränningen.
Men jag vill också påminna om riskerna med att själv mixtra med starkström hemma.
Ur både ren personsäkerhetsaspekt, OCH konsekvenserna av att utmana försäkringsbolaget…..
- Redigerat 2021-04-15 15:19 av Bo§e
Du får koppla å mixtra hur du vill 😂 men du bör låta en elektriker titta till det så du får det godkänt,du får koppla all el själv,men en behörig elektriker måste godkänna allting innan strömmen kopplas på
En ugn är ju testad och godkänd, en behörig elektriker kan aldrig bara godkänna och allt är frid och fröjd om man ändrar konstruktionen, det är ju brandfara om når blir fel?