Borax
Har ett nukarecept som innehåller 5 procent borax. Är borax giftigt? Är det lämpligt att använda eller bör man välja ett annat recept

#0: var får man tag på borax?
Det finns ett gäng problem med Borax, det första är att det innehåller kemiskt bundet vatten som kommer att ånga när du bränner din glasyr. Borax finns i olika varianter, den dekahydrerade (Na2B4O710H2O) är den som brukar nämnas i litteraturen, det finns en oktahydrerad variant också. Under lagring kommer en del av vattnet att försvinna så om det är viktigt att kemin för ditt recept är korrekt behöver du kontrollera vattenmängden i ditt Borax.
Problemet är som sagt att vattnet skall ånga bort under bränningsprocessen. Om du har tex. en rakuglasyr som smälter tidigare än vattnet hinner ånga bort så kan du få problem med bubblor. Om du kan byta ut Borax mot en Bor-fritta är det typiskt att föredra.
Det andra problemet är att Borax är "förbjudet" i Sverige, det är ett reproduktionsstörande ämne, på wikipedia kan man läsa:
Borax, dinatriumtetraborat, är reproduktionsstörande och klassat som utfasningsämne (det har så allvarliga egenskaper att det inte bör användas) av kemikalieinspektionen.
Jag hade inte använt borax om det gick att undvika det, men om du vill prova finns det till salu från tvålköket. https://tvalkoket.se/produkter/torra-ingredienser/borax/
Som jag minns, hamnade borax i strålkastarljuset, bl.a. för att det ingick i många recept till "slime", som var/är populärt bland barn och ungdom.
Youtube och resten av nätet är fullt av sådana blandningsanvisningar.
Jag tror att man fortfarande kan beställa borax, från t.ex. Wish och liknande ställen….antagligen "under radarn" förstås….
Min första kontakt med kristallin borax var när jag för över 50 år sedan nyfiket blandade till den aventuringlasyr (lergods) som Finn Lynggaard beskriver i sin bok.
Receptet var enkelt: Borax, kvarts, järnoxid.
Det blev en fantastiskt fin aventurin med gnistrande kristaller (fast rinnig förstås), men sedan kom nästa lärdom: Glasyren återkristalliserar mycket snabbt i burken, och blir obrukbar….!
Därför bör man bara blanda till den mängd man behöver för ögonblicket…
Borax används också som fluss vid hårdlödning (silverlödning och slaglod m.m.)
Som Björn nämner här ovan: Borax är inte speciellt praktiskt att använda i sin råa, ofrittade form.
Men, kan vara spännande….. :-)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-22 14:15 av Bo§e
Men vattnet försvinner väl inte efter att glasyren har smält! Vattenfri borax är ett super bra råmaterial om man vill ha porförbindning och är inte att vara utan i många sammanhang.
#0: typ köpte mitt 1999. Men jag såg att Tärn säljer.
En grej som kan vara värt att tillägga är att Borax i USA är en städprodukt som går att köpa på mataffären. Det gör det till en attraktiv produkt i fall du behöver bor och inte har tillgång till bor-frittor, ulexit, colemanit eller Gerstley Borate. Det är inte samma sak som att det är en bra källa till bor.
Om du har receptet kan vi prova att räkna om det med andra material.
Men borax används inte som en källa till bor utan just som jag skrivit tidigare
Frågan är om det är så exakt att det spelar roll om boraxet innehåller 10 eller 8 molekyler vatten? Tvivlar.
Nej du har helt rätt Rolnor, spelar ingen som helst roll, man använder normalt inte borax som fluss i formeln utan som bindning mellan leran och det som skal ligga på, oftast till engober och då Max 5%
Jag använder ett nukarecept med 5% borax som blir superbra. Har köpt från Lermakeriet i alla år, men oklart om de får fortsätta sälja.
Har man företag så går det väl
#2: Att det är reproduktionsstörande är ett problem främst för att klåfingriga förmyndare förbjuder det. Hanteras det med ett minimum av vett är det knappast något större problem. Som bjorn.lindberg är de tekniska problemen ett större bekymmer. Kanske du kan hitta någon bra borfritta och räkna om receptet för den? Ev kan du överväga en kali-borfritta, kalium sägs ofta ge mindre risk för krackelering än natrium. Boracol som jag tror innehåller både borax och borsyra tror jag privatpersoner får köpa i mindre förpackningar, men problemet är ju att noggrant veta vad och hur mycket den innehåller av olika föreningar. Åtminstone förr har det funnits smält borax som redan förlorat sitt kristallvatten att köpa vilket gör att man slipper bubblande tex vid användning som lödfluss. Den tar nog upp vatten ganska långsamt så bubblandet kan nog bli begränsat för färskt blandad glasyr men får glasyren stå skulle jag tro att den långsamt löser sig.
Ska man syssla md keramik i nån större omfattning är det väldigt bra skaffa firma, det kostar inte mycket och underlättar väldigt.