Keramik iFokus

Keramik

Läst 428 ggr
Zav
0

Dricka ur glaserade koppar

Hej!
Jag undervisar i bild och har lyckan att ha en ugn.
Just nu har eleverna jobbat med "behållare" och jag fick frågan "kan jag dricka vatten ur denna?" av en elev som valt att glasera sin skål.

Jag vet inte mycket om glasyrerna, de fanns där när jag började för två år sedan (inte använt dem pga att jag behövde laga ugnen)
De flesta har inga etiketter alls, andra har tejp med typ" blå effekt, matt" handskrivet. De med tejp är oftast märkta stengods, även om den mesta texten är suddig, och en del är märkta blyfri.
De enstaka som är i påsar kommer från cebex och är blyfria stengodsglasyrer.

Jag tvivlar på att de är mer än 10 år gamla, kanske 4-5 dock. Varit lite ruljans på lärare innan jag kom.

Jag ska testbränna en del av glasyrerna (har ingen aning om hur de flesta ser ut) men frågan är.. Kan jag säga till eleverna att de går att dricka ur, eller att de ska låta bli?
Vilka färger kan ha bly eller gift i sig?

Bo§e
1

Hej,
Det här är ett återkommande problem på skolor och studieförbund.

Gamla glasyrer står kvar i lokalen medan åren går och personalen omsätts, och om märkningarna på hinkarna är bristfälliga, är det till slut ingen som vet vad de innehåller…..

Ännu värre blir det när glasyrer "ärvs" från en nedlagd verksamhet till en annan skola som tar över dem…. Detta leder till att väldigt gamla glasyrer kan vara i omlopp, och de kan mycket väl innehålla bly, kadmium och annat.

Om hinkarna är märkta med glasyrernas identifikationsnummer - vilket är starkt rekommendabelt - finns det en chans att identifiera dem, även om de är gamla,
Man kan kontakta leverantören och/eller lägga ut numren här.

Men det finns några faktorer som man (hjälpligt) kan stötta sig på:

Om det rör sig om en stengodsglasyr, kan du utgå från att den inte innehåller bly.

Om glasyren verkligen är yngre än 15-20 år, kan du utgå från att den inte innehåller bly, oavsett om det är lergods eller stengods.
(Men varning för "ärvda" glasyrer, vars ålder vi ju inte känner till)

Genom provbränning kan man (någorlunda) avgöra om det är en lergods eller stengodsglasyr , men mycket mer information ger det inte.

Slutligen:
Undvik matta och färgrika glasyrer på insidan av kärl som skall drickas/ätas ur.
Se det som ett generellt tips, oberoende av andra faktorer.

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-31 13:52 av Bo§e
Zav
0

#1: Tack :)
Det står stengids och blyfri på dem, men de är i hinkar märkta med tejp, inga nummer..
Kanske ska be eleverna ha den transparenta glasyren på insidan?

Varför inte matt glasyr på insidan? :)

ler
3

Som Bosse säger skall man undvika matta glasyrer om man inte vet hur dom är gjorda, det kan vara zink-barium matt som är väldigt instabila, särskilt om dom samtidigt är färgade. Det finns andra typer matt som heller inte är bra till bruksgods. En titan matt är OK