Hedberg
Man kan köpa ett av hans ägg, utrop 4000:- på bukowskis.
https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/1304189/12319316_fullsize.jpg
Ja det kunde ju vara kul att äga något av honom. Han hade en fin verkstad i Biotte, jag var där för många år sedan.
Har en fin bok om honom, hans glasyrer är något extra. Vet du hur han får till fläckarna, är det grövre material i glasyren som ger såna effekter?
Just på det där ägget kan jag inte svara på hur han gjort, vet däremot att han glaserade flera gånger och först på hög temperatur och så på lägre. En del av hans grejor tycker jag ser ut som dubbelglasering med olika ytspänningar på glasyrerna och andra ser ut som sprutteknik. Kunde ju vara kul att kopiera!
Låter riktigt kul att du besökte honom, är väl mycket vackert beläget.
Ja, det skulle vara något det att få till hans glasyrer. Många är väl massa kadmium/bly i vad jag kan förstå? Ja, det låter ju som man kan förstå, att det blir först en bränd grundglasyr och om man lägger ett lager till så blir det "öar" av glasyr på den glatta ytan? Undra om du avslöjat Hans hemlighet där, hi, hi. Riktigt spännande, klart du ska kopiera!
Jag ska berätta hemligheten! Nu använder jag mig av lergodslera och lergods glasyrer (älskar de starka färgerna). Har inte provat effekten på stengods. Viktigt att det är vit lera för tydliga effekter, men det blir fint på andra färger också (på bilden är det vit lera) Använder mig av glasyrerna cebex "röd effekt" och "apelsin effekt". Sen skvätter du kopparoxid utanpå glasyren innan den bränns (blir fint med koboltoxid också). Jag använder mig både av penslar i olika storlekar och tandborste som ger lite finare skvätt när man drar fingret över borsten. Höll detta hemligt i flera år, men nu delar jag med mig till alla mina keramikelever och till er! Varsågod!
Kul! Har du någon bild?
Jag ser ingen bild?
Jag ser. Vilken lustig borste!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#8: Jo, den bör ligga där….men bilden är ganska liten till formatet, om det kan ha betydelse i vissa system…?
#9: Ja, man håller i "träplutten" och snurrar axeln, så att pinnen sköter själva "skvättandet"…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag menar bilden som #5 skriver om?
Ja, den borsten var fiffig!
Jag tror tekniken som #5 beskriver är vanlig, jag har själv använt den.
Den som Hedberg använder är betydligt mer avancerad.
Den är antagligen bortglömd. Det finns nog ingen bild där.
_
_
#0: Tjusigt!
När jag tittar nu på ägget så ser det ju väldigt troligt ut att Hans skvätt någon typ av vit glasyr på en bränd röd glasyr, det kanske inte ens är svårt? Ska det bli riktigt snyggt är det såklart viktigt vilka glasyrer man använder. Jag har funderat flera år på hur han bar sej åt och så var det så enkelt, hi, hi.
Jättefina! Så bra glasyren passar på dem.
_
_
#15: Så vackra!! ståtliga kvinnor och goa glasyrer❤️👍
- Redigerat 2021-04-05 11:28 av anna.berg59@gmail.com
Hög klass på dom, jättefina!