Keramik iFokus

Keramik

Läst 463 ggr
Sofiachristine
0

Smycken

Hej
Jag är intresserad av att göra smycken i keramik. Vilken lera skulle ni rekommendera mig att använda? Glasyr? Jag förstår att jag inte kan uppnå egenskaperna som metaller ger och om jag tappar ett smycke i keramik så går det i sönder. Men tänker att det finns mer eller mindre lämpliga leror och kanske några andra tips på vägen?

Ulla
0

Man kan säkert använda vilken lera som helst. Jag tycker att Porslinslera tar fram glasyrerna på ett bra sätt. Har själv tänkt göra smycken i keramik, så jag kommer att ta till mig alla råd som du kan få här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-04-10 17:50 av Ulla
[rolnor]
0

Det finns ju den roliga Egyptian paste:

https://ceramicartsnetwork.org/wp-content/uploads/2010/06/egyptianpaste.pdf

Man kan ju dekorera lera med guld eller platina, kan bli hur snyggt som helst. Färgkroppar kan ge starka färger. Vill man experimentera så tänker jag att man kan bränna i "saggars", tror det är möjligt reducera på så vis i elugn och då blir färgpaletten större.
https://community.ceramicartsdaily.org/topic/17206-cone-6-reduction-electric-kiln-firing-in-saggars/

• Redigerat 2021-04-10 18:28 av [rolnor]
Sofiachristine
0

#1:
Fast man vet att lergods är mer poröst än stengods och går därmed lättare i sönder, därför mindre lämpligt för smycken?
Låt säga att jag gör ett armband i keramik vilken lera, efter sintring, skulle klara ”stötar” mest? Vi bortser från utseende av leran/resultatet. Några idéer?

Ulla
0

#3: Smycken består oftast av små delar som pärlor och hängsmycken. Jag tänker att om en pärla faller i golvet så ska det mycket till att den ska gå sönder. Ingen vetenskap bakom alls, bara en känsla, så ta det mina tankar med en nypa salt.

_
_

[rolnor]
1

Tror inte heller att dom går sönder så lätt. Det jag menade var att använda vilken lera du vill, egyptian paste var bara första förslaget. Här ser du vad andra gjort:
https://www.etsy.com/se-en/search?q=ceramic%20jewelry&ref=auto-1

Check out our ceramic jewelry selection for the very best in unique or custom, handmade pieces from our shops.
  • Redigerat 2021-04-10 20:53 av [rolnor]
Sofiachristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok tack. Jag funderar på om man kan göra exempelvis stavlås utav keramik. Tänkte testa, men vill använda rätt lera för jobbet…

[rolnor]
0

Ja, det är nog inte optimalt, det är väldigt tunna delar som blir spröda. Metall är nog mycket bättre.

Bo§e
1

Man måste ta hänsyn till materialet när man designar saker.
Vissa former är helt enkelt inte "keramiska".

Om man tar hänsyn till ett materials egenskaper (och begränsningar), får man också det optimala konstnärliga uttrycket.
Tycker i alla fall jag…

Att imitera ett material med ett annat material bjuder på utmaningar, av flera slag, och på olika plan…..

Jag kan tänka mig en rad olika smycken som passar för (och fungerar med) keramiska material…..dvs om man bara "tänker keramiskt" när man formger dem….

Låt materialet "göra sin grej"….det är ju det som det är bäst på……och tvinga inte in det i omöjliga uppgifter…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-11 13:50 av Bo§e
[rolnor]
0

Jo, det var därför jag tog med etsy-länken, där syns vad som fungerar, går att göra massa snyggt.

Bo§e
0

Javisst, där visas många exempel på vad som är "keramiskt vettigt" att göra.

Fast jag studsade först när jag såg klocklänken….!
Men i nästa ögonblick läste jag "Ceramic Resin"…..dvs fejk….! 😊
Inte så konstigt….

Och då svindlar tanken 😨 när man tänker på hur många av de andra sakerna som OCKSÅ skulle kunna vara resin-fejk……..?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-11 14:23 av Bo§e
[rolnor]
0

Dom ser ut som keramik, dom flesta? Raku är nog svårt fejka t.ex.

Lina Berggren
1

Kanske inget nytt, men jag vill tipsa om kanthaltråd där du hänger pärlan som smultron på strå, vilket gör att du på detta sätt kan glasera runt om pärlan/smycket.

Dock kan det vara en god idé att lägga lite vax precis vid själva hålet till pärlan så att inte glasyren fastnar i kanthaltråden och smycket.

Det man även behöver veta om är att kanthaltråden slackar (stengods) av värmen så du behöver göra en konstruktion som gör att tråden inte hänger ner sig allt för mycket under bränning.

Jag har själv lagt små tyngder( som tål en glasyrbräning) över kanthaltråden och på så sätt hängt smyckena som på små tvättlinor mellan min konstruktion med tyngder. Finns givetvis mer professionella sätt att göra detta på, men det fungerade för att mätta nyfikenheten.

Pärlorna blir vackra om än aningen tunga.

Plena
0

Jag funderar över att örhängen blir tunga, då skulle man kunna göra dom i papperslera som blir lättare. Är det någon som testat det?

Ulla
0

#13: Visst kan du använda papperslera till dina smycken, men jag tror inte att det behövs. Det beror förstås på hur hängena ser ut. De som jag kan tänka mig att använda är inte så stora.😀💎

_
_