Keramik iFokus

Keramik

Läst 632 ggr
MonasKeramik
2021-04-13 18:40
0

Råmaterial

Hej

Nästan alla mina glasyrer innehåller Gerstley Borate. Sliter mitt hår!!! VAD kan jag ersätta GB med?? Har läst här på Keramik i fokus ett tips om Ulexit. Men det verkar heller inte gå att få tag på. Vad göra??
Så sent som 2 veckor sedan testade jag nya recept och tänkte precis göra dem i större mängd när jag upptäckte att råmaterialet inte går att få tag på. Så mycket jobb……………..:-( Ja detta måste ju drabba många av oss som använt oss av amerikanska recept.

Sen har jag kollat in ett recept som är baserat på Leach vita klassiska
Kägla 6
Nefelinsyenit 40
Krita 30
Kvarts 20
Kaolin 10
Tennoxid 5
Funkar det att jag byter ut tennoxiden mot Zircopax? Har haft otur med att min vita glasyr skiftat i rosa och tänkte att kanske kunna undvika detta om jag använder zircopax……

Tack på förhand / Mona

[rolnor]
2021-04-13 20:52
0

Man kan tänka sej blanda borax och kalciumkloride (vägsalt) i vatten och koka egen kalciumborat, bökigt givetvis. Sen bara filtrera och torka.
Det här är en sån tråd som borde ingå i FAQ, återkommer ofta.
Borax kan man köpa om man har företag, hittade denna men ser inget pris:
https://www.sargenta.se/shop/article/9842

Webshop med allt för guldsmide, silversmide och smyckestillverkning. Silvertråd, silverplåt, verktyg och maskiner.
  • Redigerat 2021-04-13 20:58 av [rolnor]
MonasKeramik
2021-04-13 21:20
0

#1: Tack - ja det blir för bökigt. Har kollat runt hos alla grossister i Sverige men ingen verkar ha Ulexit. Hittade nere i Tyskland. Köpte på mig ordentligt - med risk att det inte blir som ursprungsglasyren. Jag lär ju få kolla på nya glasyrer inom en snar framtid. /Mona

bjorn.lindberg
2021-04-13 22:41
1

Lars Tärn säljer Gillespie Borate som är erstättare till Gerstley Borate.

MonasKeramik
2021-04-13 23:30
1

#3: tack - men verkar som att det inte längre säljs/ Mona

Bagossa
2021-04-14 06:25
0
A variety of colemanite, a naturally occurring mineral, specially imported by us from the USA. Mentioned in many American text books, this is a popular flux in studio glazes. Formula: 2CaO 3B2O3, 5H2OFast P & P.
bjorn.lindberg
2021-04-14 07:51
1

#4: Lars Tärn listar det på sin sida, http://www.tarn.se/ramaterial.htm, kan vara att han inte har det i lager, du får maila honom och fråga. Scarva har Gerstley Borate out of stock, de har haft ganska mycket material out of stock ett tag nu, oklart varför. Kermik Kraft i Tyskland listar Gerstley Borate, https://www.keramik-kraft.com/en/Raw-Materials--Special-Products/Raw-Materials-Carbonates-Oxides/Raw-Materials-and-Oxides/Gerstley-Borat-_-Bt-_R365-1.html?sel=53, oklart om de har det i lager, availability har en blå plopp? Förmodligen bättre att handla från Tyskland, du slipper momsen och tullavgiften från Storbritannien.

ler
2021-04-14 09:27
2

Gerstley Borate är ett naturligt förekommande mineral med inblandning av lera och annat, så sammansättningen varierar mycket så ett vanligt kalciumborat kan utan vidare ersätta, men mängden får man testa sig fram till. Och ja det går bra att byta ut tennoxiden mot zirkonsilikat, men den vita färgtonen blir lite kallare och det kan man justera med lera eller färgkroppar.

• Redigerat 2021-04-14 09:28 av ler
MonasKeramik
2021-04-14 10:27
1

#7: Tusen tack för svar! I nattens sena timma kom jag också till slut fram till att Kalciumborat var "det samma" som GB. Hade skickat ut frågan till en grossist men hen kunde inte svara på vad jag kunde ersätta GB med. Så än en gång konstaterar jag att kunskapen som finns samlad här är enorm. Tack för engagemang och svar!

Suolo
2021-04-16 18:41
0

Jag köpte Gillespie borate från Tärn förra veckan, dock bara 2 kg, så det kan ju vara att han inte har större mängder.

Kimbundu
2021-04-24 14:19
2

#6: Scarva drabbas inte av Brexit. Inga extra avgifter eller tull. https://www.scarva.com/en/Brexit-Update/cc-45.aspx

bjorn.lindberg
2021-04-24 23:22
0

#10: OK det var goda nyheter! Tackar för uppdateringen!