Flocking
Är det någon som provat ”flocking” på keramik? Man penslar lim på keramiken och sen adderar fiber partiklar så att ytan blir mjukt, som velvet. Om någon har provat så dela gärna med er hur man gör och vad man använder för material.
Har aldrig ens hört talas om det.😊 Försökte leta på internet och hittade den här beskrivningen. https://www.flocking.biz/process.html
Antar att du också har tittat på liknande sidor men vill ha mera handfasta tips. Jag blev i alla fall riktigt nyfiken på metoden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det har väl inget med keramik att göra.
#3: Tydligen så används det på keramik också: "Flocking is proving successful in a number of artistic ventures including the decoration of jewellery, ceramics and pottery."
_
_
Här kommer lite mer info om flocking. Plattan med "grönt gräs" har jag gjort själv. Det är en enkel träplatta från Panduro där jag:
1: Penslat på vitlim, utspädd med vatten.
2: Strött på "gräs" i form av små fina strå
3: Låter torka, skakar bort överflöd
Resultatet blir något som liknar en gräsmatta, med lite textur. Jag kan inget om keramik men det går säkert att skapa intressanta effekter med hjälp av flocking. Dock är ytan rätt känslig för hantering.
Kan bli jätteläckert men det blir väl på rena konstobjekt, inte på bruksgods.
#7 Det vill jag nog mena, som utsmyckning kan det bli fint men det tål ingen hantering.
#6: Jag kan förstå att ytan blir känslig.
#0: Hannabenedikta - På vilken typ av keramik har du sett att man använt sig av effekten?
_
_
- Redigerat 2021-04-24 11:12 av Ulla
Om det nu även är till keramik så undrar jag vid vilken temperatur det skall brännas?
Man flockar väl efter bränning då får man förmoda, hi, hi. Finns ju många som målar keramik med akryl, det är väl inte heller keramik då med din deffinition, ler? Kallas väl blandteknink. Fanns lite grejer på etsy med flocking men det var skräp, djurfigurer.
Nej det har inget med keramik att göra, trolldeg är ju heller inte keramik!!!!!!!!
#13: Så tycker glasyrernas mästare. 😁 Den är i alla fall gjord av lera, till skillnad från trolldeg. Konstigt förresten att metoden finns beskriven i en bok som heter Ceramic Glazes.
_
_
😉
Om man vill vara snäll, kan man kalla det blandteknik, för det är ju precis vad det är.
"Flocking" har i sig själv inget med keramik att göra.
Man kan ju "flocka" på alla material som lim fäster på.
Om sedan tekniken dyker upp i en seriös (?) keramikbok, lyfter det den intressanta och eviga frågan om det skall kallas "gränsöverskridande" eller bristande känsla för det keramiska……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Säljer man sånt så får man kalla tekniken för blandteknik, att kalla det enbart keramik är "fel".
Man använder samma teknik när man t.ex. åstadkommer gräsytor, grusvägar och annat när man bygger modellandskap, dioramor, modelljärnvägar m.m.
Jag minns också att min mormor hade ett "kit" för bildskapande som också nyttjade samma teknik. Det var från tidigt 1900-tal, och bestod av ett antal glasrör innehållande ett slags fint granulat i många olika färger. Även silver och guld ingick.
Man "målade" sitt motiv, färg för färg, med lim, varpå man strödde över granulatet och lät torka, samlade upp och hällde tillbaks överskottet i glasrören.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-04-25 13:50 av Bo§e