Ingen ugn
Hej! Väldigt ny när det gäller keramik och har några frågor:
Har gjort skulpturer och har målat med akryl samt lackat dom men jag är lite sugen på att göra muggar/skålar men har inte tillgång till någon keramik ugn. Räcker det med att lacka dom eller finns det nått annat sätt att ”glasera” föremålen eller på nått sätt göra dom skyddade?
Tacksam för svar!
Om föremålen inte är brända kommer dom inte att tåla någon vätska.
Om man "lackar" eller behandlar på något annat sätt kommer det inte att hjälpa…..möjligen fördröja upplösningen en stund….och vad händer när du försöker diska dem….?😨
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack!
- Redigerat 2021-04-25 19:36 av mossigsten
Hållfastheten blir ju väldigt dålig och det gäller väl även då dina skulpturer.
Hej mossigsten!
Tyvärr så finns det nog inget bra sätt att få dina muggar att bli tillräckligt hållbara så att du kan använda dem mer än någon enstaka gång. Det bästa du kan göra är nog att leta reda på någon keramiker i trakten och höra efter om du kan få bränna där. Om jag var som du skulle jag anmäla mig till en kurs i keramik. Där kan du lära dig grunderna så att du sedan kan fortsätta på egen hand.
Keramik är jättekul att jobba med. Lycka till med ditt fortsatta arbete med leran.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Finns ju sådan lera man bränner i vanlig köksugn, vet inte hur lätt det är att forma muggar. Heter den Zenit-lera? Cernit heter den:
https://rito.se/1174-cernit-modellera?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Brand+-+Cernit&utm_term=%2Bcernitlera&utm_content=Generelt
Sen kan du ju bränna keramik i en enkel gropbränning, du behöver ingen dyr ugn. Finns även en kul grej man ställer in i micron som funkar som ugn om du vill bränna små saker.
- Redigerat 2021-04-25 23:11 av [rolnor]