Omstart av program med varm ugn...
Hej,
Är det en dålig idé att starta om ett program när ugnen är varm, alltså i stil med 900? Vi fick ett felmeddelande nämligen, och då körde vi bara igång den igen på P6 (naber c8), och då gick den segt.
Min fråga är väl då egentligen om det kan bli problem med programmet om man inte väntar tills den är sval? I annat fall är det ju kanske nåt annat strul med den!
Tacksam för svar!
Ja du har helt rätt.
Om man startar ett program på nytt när ugnen är varm, förstår inte automatiken vad den skall göra…..eftersom den "förväntar sig" kall ugn vid programstart….eller åtminstone kallare än programmets första omslagspunkt, så att den har ett mål som den "förstår" att jobba mot………
Självklart skulle man kunna skapa ett tillfälligt "specialprogram" som jobbar från ugnens aktuella temperatur för ögonblicket, men oftast är det ju enklast att bara vänta tills temperaturen sjunkit under första rampens måltemperatur, eller kallnat helt…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-05-04 21:52 av Bo§e
Jag kan starta nytt program med min naber styrtavla när ugnen är varm.
#2: Ja, jag har förstått att Nabertherms serie "400", "440" och "470" faktiskt klarar den uppgiften .
(Det är väl en sådan som du har…?)
De styrningarna tycks ha en "helhetssyn" på programmet man lagt in, och "förstår" vad bränningens slutmål är.
Mycket bra….och troligen ganska unikt.
Känner inte till några andra styrningar med den egenskapen.
Andra digitala styrningar "ser" inte längre än till den ramp programmet befinner sig i, och agerar därför bara enligt Ramp 1 när man trycker på Start.
Och då uppstår nämnda förvirring om ugnens temperatur är högre än den som Ramp 1 omfattar…
Och man får vänta, tills verkligheten liknar instruktionerna i Ramp 1, och det blir "begripligt" och hanterbart för styrningen……..
En mycket smart egenskap hos Nabertherms "400-serie"…!
Faktiskt en större förbättring än man från början inser…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är C 440 en mycket bra styrtavla när man har lärt sig den, det tog ett par dagar att förstå den.