Vad spännande! Berätta gärna mer både hur du gör det och tänker använda det!
//Susanne Sundström
Den blåa har jag gjort genom att lägga aluminium i avlopps rens då det blir löst i basen. Så tillsätter jag koboltklorid så får det torka, och så kalcinerar jag det och så kommer det i kulkvarn. Så får jag en blå färg som är lite mera neutral blå än ren kobolt. Jag gör det bara för att det är kul och kommer nog inte att använda det, inte just nu i varje fall.
#3: Tack för att du berättade lite mer om processen. Ja tycker mig känna igen att en kulkvarn var ett "måste"… :)
//Susanne Sundström
#3: Glömde skriva att det ser ut att vara en grymt snygg blå! Vilken brännintervall kommer den ha? Bara nyfiken :)
//Susanne Sundström
Det är endast avgörande hur högt jag kalcinerar den, men i det här tillfället är det 1070 grader så den funkar fint till lergods, men den kan gå till stengods också.
#0: Fantastisk färg! Det vore kul att få se den använd.
#6: Om jag har förstått det hela rätt så kalcinerar man ett ämne genom att upphetta det tills det bundna vattnet i ämnet försvunnit. En av tjejerna i vår verkstad brukade kalcinera kaolin genom att låta det gå med i en skröjbränning.
På vilket sätt påverkar kalcineringstemperaturen resultatet? (Nyfiken.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-05-28 09:59 av Ulla
Om man kalcinerar för att koppla samman oxider med olika oxidationstal till exempel till en spinell så kräver det en viss temperatur. Det finns många typer av sammankopplingar, en av dom väldigt stabila är zink krom spinell (ZnO.Cr2O3) - ZnCr2O4.
Generellt så skall sintringstemperaturen vara högre än användningstemperaturen. Väldigt förenklat sagt.
En till anledning att kalcinera. Jag tror att jag förstår.
Det här hittade jag sedan i Wikipedia om spineller:
Färgpigment med spinellstruktur, framställda genom kalcinering vid hög temperatur, hör till gruppen komplexa oorganiska pigment. De har utmärkt ljusäkthet och hög tålighet för bland annat kemikalier och både sura och basiska miljöer; de klarar även temperaturer på över 1000°C, vilket gör dem särskilt lämpliga vid infärgning av plaster och för keramik.[4][5][6] Spinellstrukturen gör dessutom att metaller som annars skulle varit giftiga har så låg biotillgänglighet att de inte längre anses skadliga.[5][7] Ett exempel är koboltblått, CoAl2O4, som också används i konstnärsfärger.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-05-28 11:42 av Ulla
Ja det är kul att Wikipedia kan ge så utförlig information. Färgkroppar kan delas in i olika kategorier så som just spinell och korund m. m.
Wow, inspirerande. Nu behöver jag en liten ugn för pigment. Vad är det för pigment det som inte är blått?
Det är den blåa med titan, på bilden ser den gul ut men är i verkligheten grön
Åter igen, inspirerande! Detta ska jag prova men först måste jag avsluta några andra projekt.