Göra test prover
Hej
Hur brukar ni göra när ni ska testa fram nya glasyrer? Jag vill försöka göra som många olika glasyrer som möjligt för att slippa bränna ugnen så många gånger. Utgår ni från glasyr recept med samma topp temperatur och testar många olika samtidigt? Använder ni samma glasyr men varierar med olika färgkroppar? Tänker att jag blandar 100g av en glasyr, sen delar upp den glasyrer i olika små koppar och adderar olika färgkroppar i vardera.
Några tips?
Det beror ju på vad testet går ut på, men har du redan en fungerande glasyr som du vill färga så gör du som du själv säger.
Jag tänker att jag blandar en glansig glasyr, 100g, exempelvis: Nefelinsyenit 40, Flinta 30, Krita 20 och Kaolin 10. Sen skulle jag vilja addera olika mängd av en färgkropp för att få fram olika intensitet av färgen. Hade ni då delat upp 100g och lagt 25 gram i fyra burkar och adderat färgkropp? Hur mycket att färgkroppen ska man addera?
Ja så skulle jag göra, eller 10 bunkar på 10g. Hur mycket färgkropp beror på vilken det är fråga om, en koboltblå kan man starta med att 0,2% och då tar man jämna steg upp. En normal gul kräver betydligt mera, normalt 5-10% men man kan starta med1-2% och även här gå upp med jämna steg.
Tack.
Om första bunken på 10g får 0,2%, ökar jag då med 0,2% för nästa? Sista får då 2% av exempelvis koboltblå?
Ja men man kan också ha större intervaller om man inte vill göra så många prov, så ser man om det blev för mycket eller för lite, då kan man ju alltid göra ett prov som ligger mellan dom mängder som var för lite eller för mycket.