knottrig yta
Är ny på keramik och idag när jag brände min svarta stengodslera och en svart matt glasyr på 1180 grader. Kopparna är knottriga där glasyren är, jätte knottriga. Stengods leran kan brännas till max 1200 och den matta glassyren ska brännas till 1240-1280. Och jag vågade inte gå högre än 1180 grad-er i 10 min innan den svalnade.
Vad kan jag göra? Ej siktat glasyren. Kan jag sikta den och prova på att glasera samma koppar igen och vilken temperatur och hur länge ska jag bränna glasyren?
Om leran har max 1200 och glasyren behöver 1240 - 1280. Vilken temperatur behöver man om man skröjbrände leran på 1100? Kan den smälta om man går upp över 1200 grader?
Ska man hålla koll på att lera och glasyr har samma temperatur? Ska man alltid sikta glasyr? Skulle vilja prova på kopparna igen- kan det fungera?
Ja, man får se till att lera och glasyr är kompatibla med varandra temperaturmässigt.
Knottrigheten beror helt säkert på att glasyren är underbränd (ett typiskt symptom). Dess rekommenderade temperatur ligger ju över lerans "smärtgräns".
Om du överskrider lerans maxtemperatur riskerar du att föremålen börjar smälta och kollapsa
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack för snabbt svar. Då finns det inget jag kan göra för att rädda dem? Kan jag glasera om dem och köra dem på exakt 1200. Kan det hjälpa eller riskerar jag att det smälter då? Hur nära kan man köra max temp?
Oftast så klarar leran mera än vad som står som max. Har glasyren sintrat så är det lite svårt att rädda, men man kan ju ta en lågsmältande glasyr ovanpå och bränna om, eller bara en fritta och lite lim i.
Lerans angivna maxtemperatur skall aldrig ses som en exakt siffra, utan snarare som ett riktvärde.
Den kan klara mer, som nämns i #3, men också mindre.
Allt beror på värmearbetet, dvs "karaktären" hos den egna ugnen, och alla ugnar är olika i det här avseendet, och beteendet varierar också beroende på vilken temperaturnivå man jobbar på.
Så, om du vill testa gränserna för din lera, bränn bara ett föremål, och ställ det på ett underlag som skyddar sättplattan och ugnen, om det värsta skulle hända.
"Don't Panic" (Douglas Adams)