Gipsplatta
Berätta hur du använder plattan.
Är det en drejplatta…? Den ser tunn ut….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-01 10:13 av Bo§e
Precis, det är en drejplatta och den är ca 2cm tjock och 34cm diametern.
Jag drejar stengodsfat på dem.
- Redigerat 2021-08-01 10:44 av FriscoTraz
Är den fortfarande plan på undersidan, dvs tunnare på mitten…?
- Redigerat 2021-08-01 11:51 av Bo§e
Ja, den är helt plan på undersidan, inga ojämnheter där. Endast den där urholkningen på mitten på ovansidan.
- Redigerat 2021-08-01 12:13 av FriscoTraz
Hur mycket har du drejat på den? gips slits ju med tid och användnig.
Hur man blandar och vilken typ av gips man använder påverkar ju också hur fort den slits.
Inte mycket, mellan typ ca 5-8 fat har jag gjort på just den här.
Gipset ska vara ok, blandat helt enligt instruktion. 33N/m
Just den här plattan med drejat fat på hade jag ställt på ett plant grillgaller så att fukten skulle få ha fri lejd att komma ut. När fatet släppt såg det ut så här. Men som sagt, undersidan är helt slät/plan fortfarande.
- Redigerat 2021-08-01 15:21 av FriscoTraz
Jag kan inte låta bli att tycka att gipsens yta ser väldigt porös ut, eller i alla fall litet avvikande….. (fast det kanske är fotot…?)
Hur stor vattenmängd rekommenderades till den gipsen…?
- Redigerat 2021-08-01 16:37 av Bo§e
Åh du det kommer jag inte ihåg exakt. Men typ ca 6-7dl vatten/kilo gips…på ett ungefär.
Bilden är inte allra bäst😌
Jag ska beställa ny gips, tänkte testa Primosupra 60 och 70
Hade varit väldigt smutt om man förstod vad som hänt och kan försöka undvika i framtiden.
Jag gillar gipsplattor. Förutom den här rackaren då🙃
Gipset sätter sig inte med tiden och om plattan var plan från början så förstår jag inte hur den tappat planhet efter så så liten användning. Det enda jag kan tänka mig är att blandningsförhöllande blivit fel eller att skälva blandningen varit bristfällig. För att gipsen ska få bästa stitstyrka krävs ordentlig omrörning.
Jag tycker att det ser ut som om det är mekaniskt slitage på gipsen. Kan ju bero på dröjandet. Enig med Bosse den ser porös ut. Kommer det någon utfällning på gipset när det torkar?
Nej, faten har varit helt rena, plana och torkat superfint. Inga som helst spår av gips.
Därför som jag blev väldigt förvånad då det såg ut så här nu efter det sista fatet.
Lera, tillsammans med vatten är ett effektivt slipmedel. Vissa leror mer än andra, men alla leror slipar mer eller mindre.
Lerslicker mellan handlovar och drejtallrik, kan ibland slita hårt t.o.m. på metalltallrikar.
Det har att göra med sättet man jobbar på, och hur lång tid man lägger på centreringen, och var man mest "pressar" med handlovarna.
Jag har sett flera aluminiumdrejtallrikar på drejskivor av olika fabrikat, som ser ut ungefär som på denna skiss. (visserligen aningen överdriven här, men ändå inte så missvisande… )
Men, det brukar oftast bli en liten "kulle" på mitten (som på skissen), där man inte nött med sina handlovar, och någon sådan kulle ser jag inte på din bild…….
Men det här kanske ändå kan tillföra något till funderingarna…..
- Redigerat 2021-08-01 21:33 av Bo§e
Intressant Bosse. Otroligt att det kan bli så t.o.m på aluminium. Den är ju iofs mjuk men, coolt.
Känner att jag inte kan applicera det på min rackarns platta dock.
Har använt den så få gånger. Tog en bild på den i genomskäring.
Jag har varit inne på om gipset satt sig men som Trolmen skrev:
"Gipset sätter sig inte med tiden och om plattan var plan från början så förstår jag inte hur den tappat planhet efter så så liten användning"
Det kanske är så att man bara får acceptera utan att förstå😳Få se hur det går med de andra jag har.
Jag beställde gips igår som jag nämnde tidigare från Cebex.
Bosse, med dina erfarenheter. Har du några goda tips till mig då jag blandar dem?
Mvh/Susanne
- Redigerat 2021-08-02 06:44 av FriscoTraz
Det blir så på stål också om man drejar mycket.
#14: Ja, Lerpartiklar är hårdare än alla metaller. Det är bara en fråga om tid…..
#13: Ok…skall försöka vara så pedagogisk som möjligt…🙂
Primosupra 60 och 70 är bra val.
"60" är litet hårdare än "70", vilket jag skulle rekommendera när det skall bli Drejplattor.
Dessa Primosupra-gipser har en fördel: De har vattenmängden angiven i sina namn….!….P60 skall således blandas med 6 dl vatten / kilo gips, P70 med 7 dl, osv…
Vid gipsblandning finns några viktiga hållpunkter, och de anges också tydligt av fabriken:
Brinntid startar
För Primosupra-gipserna anges 14 minuter.
Alltså 14 minuter från gipsens första kontakt med vatten.
Brinntid slutar
För Primosupra-gipserna anges 28 minuter.
Alltså 28 minuter från gipsens första kontakt med vatten.
Detta är viktig information, men skall ändå ses som riktvärden, eftersom tiderna kan variera något, beroende på var man bor (olika vattenkvalitet).
////////////////////////////////////////////////////
Blandning
Bestäm hur mycket gips (räknat i vikt) som skall blandas, och mät upp rätt vattenmängd i ett kärl. Skall vara kallt kranvatten.
Tillsätt gipsen till vattnet under omrörning, så att allt blir väl blandat.
Hitta en blandningsteknik som inte vispar ner luft i gipsen.
Man kan generellt säga att "breda redskap som rör långsamt" är bättre än "små snabba redskap", där man lätt riskerar att onödig luft "sörplar ner" i gipsblandningen.
Kom nu ihåg angivelsen "Brinntid Startar" här ovan.
Man skall röra om väl, men omrörningen måste vara avklarad i god tid innan denna tidpunkt inträffar.
Om man rör om gipsen för länge, riskerar man att få en gips som inte lever upp till den kvalitet man tror att man köpt, eller som i värsta fall inte brinner ihop alls, utan blir något som snarast liknar "marängsviss"….😮
När omrörningen är klar, smäll hinken i golvet, och knacka på den, för att locka så många ovälkomna luftbubblor som möjligt upp till ytan.
Nu skall gipsen "vila", tills man är nära "Brinntid Startar".
Men vänta inte för länge…!!!
Just innan gipsen börjar brinna (det är en övningssak att hitta det här ögonblicket), gjuter du med den.
////////////////////////////////////////
Tömma formen
När "Brinntid Slutar" inträffar, avvakta tills du märker att värmen i gipsen börjar avta, och lösgör föremålet från formen.
Vänta inte för länge med detta. Det blir bara svårare att få formen att släppa om allt får kallna för mycket.
////////////////////////////////////////
Sammanfattningsvis de vanligaste fallgroparna
Följ tillverkarens anvisningar.
Använd kallt kranvatten.
Rör inte för länge.
/////////////////////////////////////////////
Det råder mycket "hokuspokus" kring detta med gipsgjutning, men allt styrs av bestämda lagar, och olika gipssorter har olika egenskaper och data.
Att bara köpa en påse som det står "gips" på, och säljaren inte kan uppge dess data, vill jag avråda från…..då är man inne i en gissningskarusell, som sällan leder till det man förväntar sig, eller betalat för….
- Redigerat 2021-08-02 12:32 av Bo§e
#16: Tack så hjärtligt! Så bra och matnyttig info.
Tycker du klarade att vara pedagogisk i toppklass👌
Jag har ju nu i princip en hel användar-manual/instruktionsbok.
Inte ens Ikea hade kunnat gjort det bättre😉
Nej Ikea är långt från den pedagogiska nivån. Det första jag gör när jag köpt något därifrån så slänger jag bruksförvirringen som det första jag gör.
#16: Ställer mig lite frågande till "Tillsätt gipsen till vattnet under omrörning" kommer detta tillvägagångssätt från tillverkaren?
Under omrörning D får man svårupplösta klumpar i gipsen.. Jag väger aldrig upp utan häller i gipset så pass att jag får en ö med torrt gips på vatten ytan sedan låter jag den sjunka sakta eftersom den sjunkit under vattnet rör jag om blir aldrig några klumpar.. att slå spannen i golvet är ok om man inte har en vacumsug.. är bra…
#19:
Nej, det är ett mera praktiskt sätt att jobba, om man inte har professionell utrustning.
Att först tillsätta gipsen till det redan uppmätta vattnet är ett sätt att undvika klumpar.
I princip kan man ju göra hur man vill…bara man undviker klumpbildning, och onödig luft.
Det skall förstås göras i ett oavbrutet moment, under omrörning, så att det inte tar för lång tid.
Man behöver ju sedan litet tid för att "vibrera" bort så mycket luft som möjligt, låta gipsen vila litet, osv, innan "Brinntid Startar"….
Jag utgår från att de flesta inte har någon vacuumutrustning m.m. hemma.
//////////////
#20:
Ja, metoden att strö gips till "öar" osv, är välkänd.
Ingen större precision, men det är ett knep man kan ta till om man inte har några data på gipsen som man köpt.
Då har man ju inget val, och metoden fungerar ju, även om gipsens kvalitet inte alltid blir den optimala.
Resultatet blir litet slumpartat….men vem har resurser att kolla detta…?
Den kvalitet som tillverkaren anger för en viss gipstyp, får man bara genom att tillsätta rätt vattenmängd.
"Ö-metoden" är ett sätt att "rädda situationen", och inte ett säkert sätt att få en optimal gips.
Om man betalat extra för en gips av en given, specificerad kvalitet , är det ju synd att riskera att man inte får vad man tror att man har köpt genom att inte använda den föreskrivna vattenmängden….och för att veta att man gjort rätt, måste man då mäta och väga…..
- Redigerat 2021-08-05 13:26 av Bo§e