Glasyrbränning
Jag har några blommor, glaserade å nu funderar jag på hur jag ska kunna bränna dem 🙄
Jag har ingen yta som jag kan torka bort glasyren. Hur gör man?
Är det lergods eller stengods?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: det är stengods
Om du har en bild på blommorna så är det lättare att ge tips och råd
#2: Så du har redan glaserat dem runt om med stengodsglasyr som inte går att ta bort? Det betyder att glasyren måste ta i någonstans när du bränner. Håller med Sintring - det är lättare att tänka när man vet hur det som ska brännas ser ut.
_
_
Finns det ingen yta som kan rensas så ger det ju sig själv, så går det inte naturligtvis.
Om det är lågbränt så kan man kanske acceptera ett märke i glasyren någonstans där blomman ligger på ex en trefot. En blomma kanske inte behöver brännas upp i sintringstemperatur. Men då hänger det på glasyrens smälttemp.
_
_
En ny, och fortfarande vass trefot ger mycket små märken om glasyren inte är för tjock.
Man kan också sätta tre (eller fler) små "stift" av kanthaltråd i en lerklump, som sedan skröjbränns.
Trådstumparna vässas i ena ändan, och bör inte sticka upp för mycket, och tråden får inte vara alltför tunn.
Detta ger väldigt små märken, och piggarna kan placeras så att det passar det föremål som skall brännas.
(Och om "klumpen" är gjord i samma lera som det glaserade föremålet, kommer de att krympa "parallellt" under sintringen)
När det gäller stengods, får föremålen naturligtvis inte vara för stora eller tunga, eftersom det då finns risk för att de deformeras av sin tyngd och storlek.
Mindre, lätta saker brukar däremot gå bra att "palla upp" på olika sätt.
Men några prickar måste man acceptera…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-07 16:20 av Bo§e
Tack för alla svar, givande och andra. Jag gör ett försök, ser hur det blir 👍🏼
Ha en trevlig helg 🌹
Det finns ju också trefötter av metall