Keramik iFokus

Keramik

Läst 473 ggr
Kärret
0

Glasyrbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu bränner jag som sagt mina små provbitar med olika glasyrer I olika flyttal.
Funderar dock på det förinställda programmet som rekommenderas o som jag kör på nu.
Ugnen är en Rhode TE 134 S med bottenelement, styrinstrumentet TC 304.
Brännkurvan i programmet ser ut så här: 150°/tim upp till 900°. Därefter 60°/tim till 1250°, utjämningstid 5 min (jag har ändrat topptemp till 1238°).
Har ju läst i andra trådar här o tycker den här kurvan verkar så långsam!? Varför så försiktigt på slutet?

Är sugen på att ändra till kurvan Bosse tidigare rekommenderat ( se bild).

Ska jag göra det???
Tacksam för råd.

Bo§e
0

Du kan lugnt ändra till kurvan i mitt gamla tips här ovan.
1238°C ser vettigt ut till att börja med, om du använder köpta glasyrer.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kärret
0

#1: TACK!!!!

ler
0

Ja men varför just 1238? Varför inte 1239?

Bo§e
1

#3: 🙂 Kärret nämnde ju just 1238°C…..och det är ju någonstans mellan 1235 och 1240, vilket brukar vara en lagom nivå för "köpeglasyrer", brända i de vanligare ugnarna….

Så varför inte….?

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Bara för att det verkar löjligt att inte bara säga 1240. Men det kan ju säkert vara bra med 1238 eller en halv grad till

Kärret
0

#5: det är väl så att som duktig o kunnig så är det lätt att tycka att en okunnig nybörjare är lite löjlig ibland…..men det måste nog få vara så…..det kommer säkert nåt mer löjligt från mig framöver : )

ler
1

Du skall inte tro att det är personligt menat, bara det att jag gärna vill hjälpa men ofta är jag inte särdeles pedagogisk men lusten till hjälp trots en hård ton finns. Jag menar bara att om du gör en glasyr själv och vill färga in den och tänker att du vill ha 5-10 % järnoxid i så tar du väl 5% och inte 5,078% om du bakar en limpa så väljer du väl också 200 grader eller 220 grader och inte 201 grad? Har man med väldigt känsliga material så som molybden, volfram och liknande kan man ju vara tvungen att arbeta med väldigt små variationer, men har du en köpt glasyr med ett brännintervall på 50-100 grader eller mera så blir det med garanti ingen skillnad om du väljer 1238 eller 1240

Ulla
0

#6: Hej Kärret! Fråga på bara. Better safe than sorry. Även den som hållit på i många år blir osäker ibland och kan ställa frågor på sånt som andra finner självklart.

#7: Ler, jag vet att du vill hjälpa och säkert inte avskräcka. Tänk bara på att tonen så lätt uppfattas ännu mycket hårdare i skrift än om man säger samma sak. När du talar ser man på ditt kroppsspråk och hör på din ton om du är nedlåtande eller ej. Det gör man inte när du skriver.

Jag kommer förresten ihåg när jag precis börjat fundera på att blanda egna glasyrer. Hade hört att kopparoxid i en transparent grundglasyr skulle ge grön färg. Eftersom jag hade en sån köpeglasyr så tog jag litet av den och hällde i en matsked kopparoxid. Jag blandade ordentligt och glaserade sedan en bordsprydnad i form av en majstång med blandningen.

Den som har hållit på ett tag vet hur majstången såg ut när jag plockade ut den ur ugnen, för dem är det självklart. Men det kanske inte är lika självklart för alla andra.

Hur såg den då ut? Jo, den var brutalt metalliskt helsvart. Jag sparade den länge för att ha något att skratta åt när jag behövde muntras upp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-08-16 12:23 av Ulla
Kärret
1

#7: Jag förstår!
Om det står 5 - 10 % så tar jag 7 %. Sån e jag.
Så om det står 1235 - 1240 ° så tar jag 1237° . När jag blir van o erfaren så kanske jag kan våga något annat.
Tack för att du vill hjälpa till o engagerar dig.
Vi hörs framöver!

Kärret
0

#8: Ulla,
Tack för kommentar o fin historia.

ler
1

Om du använder en köpt glasyr så står det nog inte 1235-1240 så litet intervall skulle vara underligt. Och om det står 5-10% av en oxid så skulle JAG göra flera test så jag såg skillnaden 5, 7 och 10 kanske men inte 7,07🤗