Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2335 ggr
Vavrakeramik
0

öppettider

ni som har egen butik, vad kör ni för öppettider?

Har ni samma året runt, mer på sommaren eller inför jul, påsk?

Jag har testat lite olika hittills men känner att det är dags att bestämma sig så folk lär sig när det egentligen är öppet. Läge för det till våren när den nya säsongen startar upp.

Hos mig är det mycket turister sommartid så då känner jag att jag förlorar intäkter varje dag jag har stängt, sen åker mycket folk på utflykt mot Marstrand förbi på hlegerna  främst på för- o efter säsong. Ska man ha söndagsöppet? eller nöja sig med vanliga standard butikstider? Vet ej hur mycket man mäktar med heller, är ju en avvägning mot privatliv etc också. Tacksam för era erfarenheter…

Jordemor
0

Jag har också provat många olika tider i min butik. Just nu har jag öppet lika som alla andra butiker i byn  till 19.00 nu fram emot jul(Beslutade av köpmannaföreningen)  men efter jul och fram till sommaren har jag bara lördagsöppet 11-16 sen blir det andra tider över sommaren då jag försöker ha öppet så mycket som möjligt.Sen annonserar jag alltid att man kan knacka på om man vill handla eller att man kan ringa till mig. Nu bor ju jag i en liten by så här känner alla alla, däremot så är det fortfarande många(har haft öppet i 2år) som inte vet att jag finns till ännu men det kommer med åren, haha.

LeWE
0

Jag har öppet alla dagar utom måndag nu till jul, det är ju då jag säljer bäst. Annars har jag öppet tisdag - fredag, ibland är jag och jobbar i verkstan på söndagar så då får folk förståss titta in om de vill. Det är bra att folk ringer om de vill komma annan tid.

abbis
0

Jag följer köpmannaföreningens tider i stan men inte slaviskt..Har fört statistik på hur mycket kunder jag haft inne var dag i 10 år nu så i år kommer jag inte ha öppet till 19 sista veckan utan stänga 18..Däremot så har vi öppet alla dagar i veckan från 1:a advent t.o.m julafton..Julafton har jag bara kört 2 år men har bara öppte 10-12..drar in 3-4000:- på 2 timmar så varför inte…Normala tider är annars vard 10-18 lörd 10-14 söndagar stängt ej lunch stängt ..OM jag legat på kusten skulle jag valt att ha öppet söndagar och stängt måndagar..Jag tror inte på att köra 7 dagar i veckan på sommarmånaderna för då jobbar man ihjäl sig..MEN något som är viktigt är att inte hatta hit o dit dvs olika tider var dag öppet 2 dgar stängt 2 dagar osv..utan köra samma tider varje dag stängt max 1-2 dagar i veckan och då efter varandra..Kontinuitet är skitviktigt för kunderna annars lär dom sig ALDRIG..och det tappar man kunder på…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaStina
0

Håller fullständigt med abbis - man måste bestämma sej för vilka tider som gäller, annars upplevs det som man aldrig har öppet. En kund som rycker i en låst dörr när det "borde" vara öppet blir ofta sur och kommer inte tillbaka.

Vi har 10-18 vardagar och 10-16 lördagar. Nu innan jul öppet till 19 och även söndagar 12-16. Vi ligger mitt i centrala Jönköping och då krävs det att vi följer "vanliga" öppettider, men är man ensam om butiken tycker jag det känns omöjligt att ha så´na öppettider. Man blir ju aldrig ledig och då tror jag att det roliga försvinner. Jag skulle iallafall aldrig fixa det.

Såg en annons om en nyöppnad butik som har öppet 14-16 varannan onsdag. Låter ju bekvämt om man kan dressera kunderna så.

abbis
0

Ha ha ha "dressera" Kan tala om att det går innnnte..

susanne.k.wall
0

Man måste ha kontinuitet i öppethållandet om man har affär. När jag hade min verkstad i Uppsala hade jag en affär i samma lokal. Det var jättefint, först affärslokal där jag också satt och jobbade, sen ugnsrum, kontor, toa med dusch bakom. Där var jag jämt. Cyklade dit tidiga morgnar och cyklade hem sent på kvällen och hade öppet 10-18. Det låg inte centralt mitt i Uppsala men relativt centralt, det kom ändå en del kunder. Men så var jag också med i ett hantverkskooperativ där man måste jobba ca tre dagar i månaden. Och jag fattar inte hur det går till alltså, men varje gång jag jobbade på Handkraft, som affären hette, satte jag upp en STOR skylt på dörren MED KARTA till Handkraft som låg centralare i Uppsala. Talade in på telefonsvararen var jag var och lämnade numret till affären. Ändå kom det in kunder till verkstan, med jämna mellanrum, och frågade vad jag hade för öppettider "Ja för här är det ju aldrig öppet!!!" Jag hade mina öppettider på en skylt på dörren.

Vavrakeramik
0

Tack för era synpunkter. Som sagt så är det enklare om man är fler… Försöker hitta lite assistans… Annars får jag lägga tider som jag tycker jag mäktar med.

abbis
0

#7 Om du inte orkar ha öppet alla dagar..tänk på att inte ha öppet-stängt -öppet-stängt..Utan ha öppet 3-4 dagar i sträck SAMMA tider varje dag…så lär sig folk detta..Och framförallt sätt inga skyltar på dörren att det är stängt när det ska vara öppet..

Vavrakeramik
0

Samma tider varje dag…

Onsdag - lördag 11-18 skulle jag defenitivt palla med. Kanske ska jag köra på det? Men ons-fre 11-18, lördag 11-16 låter rimligare, tror inte att det kommer så många efter 16 på lördagarna?

Fast på sommarsemestrarna får jag ha öppet tisdag - söndag åtminstonne. En dags ledigt behöver i alla fall jag ha och då funkar måndag lika bra.

Och så måste jag ha söndagsöppet under adventshelgerna. Sen tänker jag att kanske kan man stänga butiken i januari - februari, som jag antar e värsta lågsäsong. Nån som gör det?

HMMM

LeWE
0

Jag ligger lågt i alla fall i januari, öppet tisdag -fredag 11-16 (annars onsdag, torsdag 11-18). Likaså i augusti. I december däremot har jag extra öppet på lördag o söndag 12-16. Enda dan jag har stängt är måndag i december före jul.

LenaStina
0

Vi har öppet till 16 på lördagarna, men mellan 14 och 16 är det väldigt lugnt. En del andra butiker stänger 14 och vi talar om att ev göra det med. 18 en lördag är säkert onödigt.

Jag vet inte hur din familjs tider ser ut, men min erfarenhet är att lördagsöppet inkräktar mycket på familjens liv. Lättare att jobba på vardagarna…….men man vill ju göra det lätt för kunderna också, så det är nog svårt att hitta bra balans.

Vavrakeramik
0

nu har jag nästan bestämt mig för att ha öppet ons-fredag 12-18 + lördag 12-16. Stängt januari+februari och på högsäsongen (8 veckor mitt i sommarn) köra tisdag -söndag 11-18.

Och jag är (nästan) lovad hjälp var tredje lördag! Så det finns hopp. Sen tänker jag att det alltid går att utöka öppettiderna efterhand, just nu har jag småbarn också.

Elorion
0

#12 Ojdå… längtar du aldrig hemifrån?

Vavrakeramik
0

#13 nästan aldrig faktiskt. Jag brukar längta till verkstan!!!

Bruzapetra
0

#14 Tycker jag låter som bra öppettider faktiskt!!

Håller också på och funderar över detta eftersom jag öppnar  till nya året. Ska man klara sig på detta gäller det nog att se till att ha öppet så mycket som möjligt, vare sig man vill eller ej.

Tycker också det kan kännas som att man blir uppbunden men det blir man väl med vilket jobb som helst!! Man kan ju nästan aldrig komma och gå som man vill, iallafall inte om man vill ha in en hyfsad lön…. Funderar på att ha öppet mån, tis, tors, fre 12-18 och lördagar 11-15. Det är iallafall mindre än ett vanligt heltidsarbete. Stängt onsdagar och söndagar.

Med reservationer för hög och lågsäsong då…

Vavrakeramik
0

visst är det så att man blir uppbunden. Oftast är det ju inget problem men om något oväntat som sjukdom, sjuka barn etc dyker upp så är det bra med nån backup! Man kan ju liksom inte sjukskriva sig hur som helst. Ska väl till typ lunginflammation för att man stänger butiken…

Dina tider låter också bra Bruzapetra!