Keramik iFokus

Keramik

Etikettdreja
Läst 869 ggr
Eva Sigge
0

Drejning

Jag rekommenderar "De fem stegen på drejskivan." Drejning lär dig dreja - Del 1-5 på youtube av Maria o Börje Berglund. Mycket duktiga keramiker.
M v h Eva Sigge

ler
1

Det hittar jag inte

Eva Sigge
1

Om man söker på Maria Börjesson, Börje Berglund kommer de upp.
Ska försöka klistra in länken här.
Han är väldigt duktig men kanske inget för nybörjare.
M v h Eva Sigge

Eva Sigge
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eva Sigge
0

Hoppas Börjes andra video kommer nu!https://www.youtube.com/watch?v=g_hWfANeAuI

Lär dig dreja med Börje Berglund, denna videon är del 2 i serien "lär dig dreja" Om ni vill se mer verk av Börje gå isåfall in på vår hemsida: www.mariaborje...
Eva Sigge
0

Nästa video !

Eva Sigge
0

En till från Börje Berglund !

Eva Sigge
0

Den sista videon! M v h Eva Sigge

Bo§e
1

Ja, det var informativt och bra.

Men jag tror att de har ökat filmens hastighet en del, kanske för att minimera visningstiden.
Drejskivan går i en rasande fart, och händerna rör sig litet "stumfilmsaktigt"….🙂
Det var ingen anmärkning, utan mer en observation….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kreatia
1

#0: tack så mycket 🤗👍

Bo§e
1

Det finns programvaror som man kan leka med.

Här är en liten filmsnutt som visar hur en enkel kruka blir till på drejskivan, utan att några händer syns…..🙂

https://vimeo.com/609071298

This is "Drejning.mpg" by Gluehand on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.
ler
1

#8 och ändå går det ju ganska långsamt att få fram formerna. Det finns många sätt att dreja på! En del mera smarta än andra.

Bo§e
2

#11: Ja, och en sådan smart vana som det lönar sig att träna upp, är att jobba så pass fort, att leran inte hinner "tröttna" och tappa sin bärkraft och spänst.

Detta är förstås också avhängigt hur mycket/litet vatten man använder, och typen av lera….

Kan man pricka in "tidsfönstret" då leran är på sitt bästa humör, går drejningen mycket lättare….och blir roligare…

• Redigerat 2021-09-19 18:49 av Bo§e
ler
1

Ja du har så rätt Bosse.
En annan grej som jag ofta reagerar på när jag ser andra dreja är att det finns dom som formar nerifrån och upp i stället för uppifrån och ner som ju rent tekniskt är det riktiga.