Keramik iFokus

Keramik

Läst 322 ggr
LinaBodin
0

Pyrometer / automatik

Lite panikartat har min automatik gått sönder precis när det är som mest bråttom att få bränt en ugn (inför marknad).

Jag har fått låna en ny automatik (Bentrup tc44) men vet ej vilken typ av Pyrometer jag har så jag vågar inte köra ugnen om de två inte passar ihop.

Jag ser att det är en röd och en vit sladd som går från pyrometern, kan man utifrån det veta vilken typ pyrometern har och om den då passar ihop med den lånade automatiken?

Ytterst tacksam för er hjälp!

Mvh Lina

Sintring
0

Vad har du för automatik som är trasig?
Ta bild och lägg in här.
Ta bild av baksidan på TC44 där all info står
Har du samma anslutning på ugnen för din gamla automatik och denna TC44?

LinaBodin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Dessvärre så är etiketten på baksidan av TC44 bortskrapad så man ser knappt vad det står.

Jag har använt en TC40 innan.

Det är samma anslutning och jag har testat att den startar som den ska (den jag lånat)

Bo§e
0

Röd och vit kabel är ett gott tecken. Det pekar mot mätsystem Typ S.

Men vilket mätsystem jobbar din lånade TC44 med….? Troligen Typ S den också (om den inte tidigare suttit på en glasfusingugn eller liknande…)

Vilken temperatur visas i displayen i "vilande" läge, innan man startar, vid rumstemperatur…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-19 11:49 av Bo§e
Denna kommentar har tagits bort.
LinaBodin
0

#3: Den är använd till att bränna glas med 🤔.

När jag sätter igång dennså visar den 18 grader precis som min gamla.

Bo§e
0

De 18 graderna är ett gott tecken…!
Då kan den ju vara en "S"-automatik.

Vissa glasfusingugnar jobbar med Typ K (men inte alla), och du kan ju ha tur här, och denna TC44 är av S-typ.

Men att den visar samma "vilo-siffra" som din gamla styrning pekar mot att allt borde vara ok.
Provkör under övervakning.

LinaBodin
0

#6: Och om jag provkör under övervakning vilka tecken finns då på att det är något fel?

Bo§e
0

#7: I början ser man inte så mycket, men uppåt 7-800°C skall godset börja glöda, om allt är ok.

Men om godset börjar glöda trots att siffran i displayen är påtagligt lägre ( kanske bara 150-200°C), så är automatiken av K-typ.

Att köra detta obevakat leder, inte förvånande, till "härdsmälta" och förstörd ugn.

Det är därför man måste övervaka vad som händer i ugnen, och inte förlita sig på displayen, när grejorna är eller kan vara okompatibla "åt det hållet".

Kör en testbränning.
Sätt in en redan skröjad kruka i ugnen, så att du kan se den genom något kikhål.
Kör en vanlig glasyrbränning, och titta regelbundet i kikhålet, så att du ser när krukan börjar glöda. Då är den verkliga temperaturen ca 7-800°C.
Om displayen då inte visar något "heltokigt" värde, kan du känna dig säker.

LinaBodin
0

#8: Jag förstår. Tusen tack för hjälpen.

Jättetacksam verkligen! 🥰

Sintring
0

Om man tittar på bilden du har tagit på din gamla automatik så tycker jag att man kan urskilja
TC40-S-

S står ju för termoelement typ S

Om du tittar på ditt termoelement så borde du kunna se en markering/beteckning på termoelementet vilken typ det är

Om du gör enligt bruksanvisningen på TC44
Så kan du se vilken värden den har

Bo§e
0

#10: Ja, det kan vara ett S, vilket också är mest troligt, med tanke på de 18°C som visas i viloläge. .

Jo, mätsystemet är ställbart/valbart om man går in i grundparametrarna.
Men ändra ingenting "av misstag"…! 😬
Det är fullt begripligt att man inte uppmuntrar "vem som helst" att gå in här……

Sintring
0

Om jag inte missminner mig så visas bara värdet om man trycker in enligt beskrivning
Då räcker det att första värdet visas och då borde det vara ett S

Bo§e
0

#12: Ja, så borde det vara.

Denna kommentar har tagits bort.
LinaBodin
0

#8: Då är vi uppe i 600 grader och det glöder i ugnen.

Är det för tidigt eller det ser ut att stämma?

Bo§e
0

Ja, det ser ut att stämma.
Ibland kan det vara svårt att se om det är krukan som glöder, eller om den bara blir upplyst av de glödande elementen runt omkring….men om du uppfattar att själva krukan börjar få en mörkröd färg, så är det nog ok.

Om automatiken varit en "K-typ", borde siffran i displayen varit betydligt lägre nu….

LinaBodin
0

#16: Alltså, räddare i nöden. Tack Snälla snälla Bosse. Skulle kramat dig om du var här! 😊

Bo§e
0

Men håll ändå litet extra koll första gången du bränner "på riktigt"…….

Ibland är det hälsosamt med både hängslen och livrem….🙂