Glasyrfundering
Hej đ jag har gjort ett julfat đ som jag ska försöka dreja en fot till o limma fast sen. Nu till mitt dilemma: skulle vilja ha mörkgrönt fat o mörkröd bĂ„rd o fot. Den mörkröda Ă€r penselglasyr men har bara pulver i grönt. Hur ska jag göra? TĂ€nkte att om jag tĂ€cker för bĂ„rden o försöker spraya pĂ„ den gröna o sen pensla bĂ„rden? Kan det fungera?
Ja det fungerar men se till att det som eventuellt kommer under avmaskeringen om du gör det av löst liggande papper skall torkas bort. Du kan ocksÄ göra om den gröna till penselglasyr, anvÀnd dÄ glasyrlim eller tapetklister och eventuellt lite bentonit och glycerin kan man justera konsistensen med. Det Àr ocksÄ möjligt att du kan pensla glasyren som den Àr om vattenmÀngden Àr riktig, prova att lÀgga pÄ glasyren i stÀllet för att dra med penseln.
#1: Ă„hĂ„, vore ju toppen om det gick göra om den gröna till penselglasyr đ jag har vattenglas, Ă€r det samma som glasyrlim?
Nej det Àr inte det samma, glasyrlim Àr typ tapetklister som man ofta anvÀnder nÀr man rÄglaserar, sÄ det klistret förstörs först vid 380 grader men i ditt tillfÀlle Àr man ju bara ute efter den klistrande effekten sÄ vanligt tapetklister gÄr lika bra.
- Redigerat 2021-09-21 13:27 av ler
Jag skulle nog ha valt att hĂ€lla den gröna glasyren istĂ€llet för att pensla. AlltsĂ„ tĂ€cka bĂ„rden ordentligt (jag brukar tejpa, med mĂ„lartejp, och om det behöver tĂ€tas extra tar jag textillim) och sedan hĂ„lla fatet brant över glasyrhinken och hĂ€lla med nĂ„gon liten kanna - ja, du fattar đ
#4: toppen, det ska jag testa. Kommer det nĂ„t grönt pĂ„ borden fĂ„r jag torka bort det helt enkelt đ