Keramik iFokus

Keramik

Läst 738 ggr
ler
3

Extruder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Var hos en god vän och gjorde skabelon till hans extruder. Ibland får man fantisera lite.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul idé att använda plywood som material…!
Fungerar tydligen…

En gång i tiden tillverkade jag handtag till utdragslådor med den metoden…fast med schablon av metall.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Ja det hade så klart varit bättre med metall men det kräver lite mer verktyg och tid.

Ulla
0

Bara det funkar så… Och det gör det tydligen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ålands folkhögskola
0

Formply håller lite längre. Jag körde från en (stor) lerkvarn en gång i tiden. Nu när jag tittar igen det är just en lerkvarn ni använder där.
Jag tänker gör ett försök med hänkelpress och profil gjort med en 3D skrivare snart, kan hör av mig om någon vill veta resultatet.

[rolnor]
0

Plast håller väl också bra? Just metall nöts väl av lerkornen.

ler
0

Jo men lite olika beroende på vilken metall, när dom gör formsten på tegelbruk med extrudering så kan dom välja mellan plast och metall, en sådan plast skabelon håller till tusen tegel och en av stål håller många gånger längre men är betydligt dyrare så dom som har mindre produktion använder plast.

Trolmen
0

Har aldrig hört ordet Skabelon va r kommer det ifrån?
Jag undrar också om man någorlunda enkelt kan extrudera rör i lera?

ler
0

Det blev visst lite danska där= mall

Bo§e
1

Steel Pottery Tools Standard Hollow Die 01 Steel Pottery Tools Extruder Accessories From. £32.95.Fast P & P.
ler
1

Det enda problemet med dom där till små hänkel pressar är väl att leran måste vara någorlunda mjuk och så kan det vara svårt att bevara formen vid hantering.

Bo§e
1

Ja, det har sina utmaningar, om det skall bli rakt, och inte alltför deformerat…..
Men annonsbilden får det att se enkelt ut..🙂

• Redigerat 2021-09-28 12:29 av Bo§e
Sintring
1

Om det gäller en lerkran så borde det väl vara en vertikal som är bäst med tanke på att röret då hänger rakt ner.

Sådana lerkranar finns ju också att skaffa

ler
0

Jo men så blir ju produktionen otroligt begränsad i tid

Bo§e
0

#12: Ja….

#13: Ja….

🙂

[rolnor]
0

Man kan väl sätta på ett vinklat rör före schablonen? Sen kan man torka en hänkel mycket snabbt med värmepistol så går den att hantera om man extruderar med mjuk lera.

ler
0

Jo det är ju riktigt Rolnor, kan vara bra med gasflamma ibland.