Keramik iFokus

Keramik

Läst 533 ggr
Oxenblue
0

Lerkran

Vilken Lerkran tycker ni är bäst?

• Redigerat 2021-10-02 21:53 av Oxenblue
nyburgaren
0

Två skruvar är bättre än en.. då matar den leran automatiskt utan behöver trycka ner leran med muskel kraft

Ulla
0

Jag tycker att det är viktigt att den är lätt att ta isär och rengöra. Men jag har inget tips på något speciellt märke.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Oren_
0

Sök på Peter Pugger vacumkvarn den är i särklass den bästa kvarnen.

Bo§e
0

#2: Ja, att den är lätt att demontera och göra ren är en viktig egenskap.
Och, att man verkligen gör det då och då…

Vissa porslinsleror, med salt tillsatt t.ex. kan få en lerkran att korrodera våldsamt, om den får stå ett tag med sådan lera i sig.
Och då vill man ju gärna att maskinen skall gå lätt att plocks isär för rengöring, i väntan på nästa omgång….

Sedan bör man också anpassa valet av maskin efter materialen man jobbar med.

Om man t.ex. jobbar skulpturalt, med chamotterade leror, är det inte så lyckat att välja en vacuumkran med finmaskigt raster, där chamotten kan fastna. I sådana fall kan en vacuumkran över huvud taget, vara ett sämre val, eller i alla fall onödigt..
Här passar en "basic" maskin utan vacuum bättre. Och den är ju dessutom lättare att demontera för rengöring.

Sådana här saker tycker jag är viktigare att tänka på än att jämföra olika märken….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-10-05 14:31 av Bo§e
Oxenblue
0

Tackar för info och råd men frågar mest för att bli av med luftblåsor som kommer av av inte luften dras ut ordentligt ur leran.

Har en Venco Super Twin som strular med vacuumet, försökt att åtgärda med att tätta runt utvändigt med silvertejp, lägger i knådbar lera, tätt mellan gummipackning och vacuumkammaren, hastigheten minskad på sil/raster med hjälp av silvertejp på 1/3 del, låter vacuumet gå en tid efter stängning men lik förbenat så kommer det upp lera o fyller vacuumhuset som måste rensas bort med jämna mellanrum..någon som har förslag på åtgärd?