Frustrerande
Hoppas ni inte blir less alla mina funderingar men undrar hur ni som har mer erfarenhet än mej skulle ha gjort i detta fall. Denna ljusstakes fötter lossnade förstås i skröjbränningen. Måste bli bättre på foga ihop. Hade ett fasligt sjå sen att limma fast dom efter glasering. Blev ej riktigt bra, känns ovegulant (är detta svenska 😅?) Ostadig är nog ett bättre ord. Kanske skulle ha gjort skåror o sänkt ner ljusstaken i?
jag har aldrig varit med om att något trillar av, men jag smetar fast grejerna riktigt ordentligt, svårare om man vill ha tydliga linjer emellan de hopfogade bitarna. Jag tänker på en helt annan sak, och hoppas att du inte misstycker: tänk på att ljus i en ljusstake inte ska stå för nära varandra, pga brandrisken. 7 cm har jag hört, men kolla gärna upp det!
#1: Ja, om ljusen står för nära varandra kan de, pga strålningsvärmen, börja påverka och smälta sin granne, så att säga.
Nyfiket googlade jag på det intressanta ordet, och ja det är svenska, men lokalt.
"Ovegolant" är pitemål, och betyder mycket riktigt "ostadigt"….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-10-07 18:27 av Bo§e
#2: 😁 ibland är det knivigt veta om det är Pitemål eller inte 🤪 tack för svar. Jag får öva på att bli bättre sätta ihop delarna ordentligare. Är så lätt att det lossnar då det torkar. Om jag gör någon liknande ljusstake sen så ska jag göra bättre "fötter".
Super bra ord, jag måste börja använda det, så säger jag ( det där är ju tatalt OVEGOLANT) med tanke på dina fötter så är det keramiskt lättare om det inte bara är en kula som möter en platta utan att det blir en jämnare övergång, om du vet vad jag menar?
#1: Jag har varit med om det flera ggr, suck 🥴 får rispa mer o sätta ordentligt med slickers. Jo har tänkt på det o för att vara säker är det nog bäst ha batteriljus. Finns ju jättefina o naturtrogna på clas ohlsson bl.a.
#4: jovisst är det härligt med dialekter 😅 försökte skära av kulan så den blev mer plan men blev misslyckat ändå. Måste nog göra nån slags ränna istället o stoppa ner ljusstaken i om jag gör någon fler vilket jag tvivlar på just nu i alla fall 🤪