Grön marmor effekt
Nej det tror jag inte. Det är nog leran som är infärgad och kanske transparent glasyr. Om man skall glasera så får man lägga ner väldigt mycket arbete på det och måla med flera olika glasyrer. Men det blir inte tydligt i mönstret.
Överlag att försöka få en glasyr som ser ut som sten tycker jag är en mindre bra väg att gå, bättre då försöka hitta en existerande glasyr/glasyrtyp som man gillar och satsa på denna och göra egna experiment. Det finns mycket snyggt tycker jag, massor med recept i böcker och på weben.
Om man vill närma sig marmoreffekt, är engobeteknik en väg att gå.
Första bilden är ett bra exempel.
I östeuropa (inte minst Bulgarien) har man traditionellt utvecklat en kul engobeteknik, som kan bli en hisnande upplevelse i form och färg, och ibland marmorliknande… (bild 2)
Obs! När man jobbar i sådan här teknik, måste engoben läggas på läderhårt gods, eller t.o.m. litet våtare än läderhårt.
Annars hinner man inte skaka ut eller dra omkring engoben innan den torkar på godset.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-11-03 17:25 av Bo§e
Här ett litet prov på marmorerad skröjbränd platta. Jag satt i min verkstad i natt och tänkte att jag måste testa det här, resultatet är inte snyggt men tekniken funkar, så med lite vidare experiment så kan man säkert få ett gott resultat. Jag använder 1 del engobe som är porbindande och 1 del fritta eller lättsmältande glasyr, infärgad med dekorationsfärger. Så blandar jag ett långkedjigt CMC i som gör att det håller sig flytande längre tid, så fuktar jag den brända ler plattan innan engoberingen så att engoben inte torkar in i godset för snabbt. Med den tekniken kan man lägga på i flera omgångar. Jag har använt en vit och borgund och en grön. Med lite mera taktila färgval kan man nog få ett mera harmoniskt resultat. Kom ihåg att det finns många tekniker att blanda färgerna, skaka, hälla på i olika tjocklek och även använda något att dra materialet samman i ytan. Bara fantasin sätter gränser som man säger.
- Redigerat 2021-11-04 10:28 av ler
Det där var riktigt vackert….!
Jag tycker det blev fint! Oftast när man ser marmorerade saker så verkar det som om man blandat färgerna genom att dra något genom dem. Det där ser mera ut som när man målat med akvareller på vått papper.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#5: Så snyggt, men jag undrar vad är "långkedjigt CMC"
Det är ett lim som är väldigt klistrigt så man kan ha i mycket vatten, blir flytande och limmar upp till 380 grader så det håller på det hela även när kristallvattnet försvinner.
Det är väl tapetklister?
Nej jag använder CMC som är gjort till keramik, tapetklister går också men förstörs långt innan kristallvattnet spaltas, men skall det bara vara till att få rätt konsistens så går tapetklister bra. Dom typer man kan få till keramik har olika konsistens och olika mängder vattentillsats och det finns långsamtorkande och snabbtorkande så det finns lim till alla behov.
- Redigerat 2021-11-04 20:25 av ler
Tack för alla tips! 🙏
Det är förtjockninsmedel också E466, karboximetylcellulosa
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer
- Redigerat 2021-11-05 08:19 av [rolnor]
Ja om man vill slippa dom som är gjorda till keramik så är det säkert ett utmärkt alternativ, just i det här tillfället behöver man ju bara något som gör det tjockare så i princip kan man använda gamla knep så som sirap eller liknande.
En fråga är om det du visat bilder på verkligen är keramik?
#16: Nej, detta är inte keramik: