Red clay
Hej!
Kanske dum fråga men en nybörjare går snabbt vilse i glasyrens värld.
Har köpt en bok med engelska glasyr recept och de innehåller "Red clay" är det en röd lera eller betyder det något annat liksom China clay som är kaolin?
/Erica
Gissar att det är nån järnhaltig lergodslera. Svårt att svara på exakt vad det kan vara, men du kan prova tex. Odenwälder Lera från Cebex eller Red Art Clay. Valet av lera spelar ibland större eller mindre roll, vad är det för recept du vill prova?
Det betyder bara "röd lera" i största allmänhet.
Om den skall ingå i en glasyr, satsa på någon nordisk rödlera, eftersom de generellt är mer lättsmälta.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Red Dalton är en ofta förekommande lera i glasyr recept. Men det finns andra också. Jag tänker att det är som Bosse skriver en lera som inte är så lätt smältande, den har över 18% aluminiumoxid så det beror på sammansättningen om den har en funktion som skall vara lite hårdare än våra vanliga naturligt förekommande röda leror. Man kan ju testa på en liten bit.
Stort tack för svar, det är flera av recepten i "The potters book of glaze recipes" som jag var lite sugen att prova! Då ska jag leta mig någon nordisk röd lera och sen torka för glasyr tillverkning ☺️
#4: Javisst…eller ännu mer spännande: Hitta den i naturen, och ta hem en hink…..🙂
Fast, nu är vi på väg in i "fel" årstid för sådant…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-11-10 20:57 av Bo§e