Kiselkarbid - matsäkert?
Har ett glasyrrecept på en celadon (1240-1290°) som är matsäker. Skulle vilja försöka göra en lokalreduktion med kiselkarbid, då jag endast har tillgång till el-ugn för närvarande. Men påverkar kiselkarbiden hur pass matsäker glasyren är?
Glasyren innehåller:
Kalifältspat
Wollastonit
China clay
Ballclay
Talk
Kvarts
Järnoxid
Ja det skall inte vara nåt problem. Kiselkarbid SiC, är en kiselatom och kolatom som hänger ihop. Det är inte nånting giftigt så vitt jag vet i alla fall.
Som vanligt får du hantera materialen med respekt. Kiselkarbid brukar vara extremt fint (e.g. mesh 800-1200) för att det skall funka med lokalreduktion så du behöver hantera eventuellt damm korrekt. Blanda utomhus eller i dragskåp och använd en partikelmask.
- Redigerat 2021-11-16 16:35 av bjorn.lindberg
Det är ogiftigt, det brinner upp till största delen, blir koldioxid och kvarts kvar bara.
Det var ju goda nyheter, tack!
Partikelmask - naturligtvis. Och handskar. Och ögonskydd. :)
Det låter säkert det där med ögonskydd och hela baduljen. Om det är säkert i glasyren kan man inte svara på, på det viset, det hela beror ju på vad kiselkarbiden har gjort vid det andra som finns i glasyren
- Redigerat 2021-11-16 20:22 av ler
Men ler, den tar ju bara upp lite syre från glasyren och brinner då upp?
Ja i det här fallet ger jag dig rätt Rolnor, det finns inget råmaterial i glasyren som är kritisk för reduktion, men skulle det vara koppar i en sådan glasyr så skulle jag nog tänka annorlunda. En annan sak är att jag tvivlar på att det lyckas att få den glasyren att bli en celadon med karbiden
#6: Provade att reducera en blå celadon men kiselkarbid, funkade så till vida att den blev blå, men den såg inte bra ut och absolut inte som när jag brännt samma i ved. Funderade om jag skall prova lite mer, känns som det kan vara värt en runda test till. Om inte annat för att övertyga sig själv om att det inte är lönt :)
Problemet med att reducera järn är att det är stabilare än koppar. Och reduktionen bör föregå i ett längre intervall än karbiden klarar
Och så kan man säga att karbiden reducerar i ett kort intervall så att det lätt sker en återoxidation av reduktionsmedlet som då ingår i glasyren och inte längre får den funktion som är tänkt. Skall man lyckas med ett gott resultat måste man kyla av snabbt.
Ja, celadon som är internreducerad ser man sällan om nånsin?
Nej det har jag aldrig sett
Jag har sett lyckade lokalreducerade celadons. Inte lika bra som reduktionsbrända. Men bra. :)
Jag tänker att en klassisk celadon har så hög smältpunkt att kiselkarbiden brinner upp innan glasyren sintrar och blir glas, tillsätter man något som sänker smältpunkten kan jag tro att det fungerar bättre, borfritta? Colemanit?
Hittade detta recept, osäker på vad en del av ingredienserna innehåller: