Brännugnsfundering
Jag har hållt på med keramik från och till i 35 år. Dock bara på kurser eller vid privat konstnär. Nu har jag hittat en lämpligt lokal och kommer att få förvalta min mormors gamla drejskiva . Dock är jag novis när det gäller brännugn. Jag kan köpa en brännugn billigt. Men den klarar bara upp till 950 grader. Ge mig gärna alla tips och råd kring just brännugn .
Hej,
Ja, vid max 950°C kan du visserligen bränna lera, men det blir ganska begränsande.
Utbudet av glasyrer för så låg temperatur är näst intill obefintligt, så man blir hänvisad till rena terracottaföremål, eventuellt dekorerade med olikfärgade leror.
Det finns ju andra ytbehandlingmetoder än glasyr, men de lämpar sig inte för bruksföremål, om du tänkt dig att tillverka sådana.
Jag skulle nog rekommendera att du väntar tills någon mer lämplig ugn dyker upp….
Men, i slutändan handlar det om vad du vill göra….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-11-20 19:23 av Bo§e
Och hur mycket pengar du kan lägga upp…
Och hur stora saker, en liten ugn kan man få till någorlunda pris och det går att ansluta till vanligt kontakt
Och kanske om du vill vara mer avancerad och bränna med reducerande atmosfär, gasugn? Ved? El-gas?