raku
Jag har precis tvättat och "inspekterat" mina nybrända rakugrejer och stör mig lite på att det vita inte blir riktigt vitt. Jag har skrubbat med stålull hur länge som helst men det är liksom smutsbrun/grått och så är det små svarta fläckar som e som fast brända. Vad är det och vad ska jag göra. Kan det vara glasyren kanske ? Jag körde med 80 % M623(boraxfritta) och 20 % nefelin. Eller den kanske låg för tunt ? En annan grej är att i botten på vissa skålar är det som skrovligt eller knottrigt.
Om du har bränt lite för reducerande i slutet går vita glasyrer gärna över och får en grå vit ton. Kan det stämma i ditt fall tror du? Kan du ha haft brännaren för nära ugnen?I så fall kan du ha haft lite problem med att få upp temperaturen till max och därför fått knottror i botten.

Jag eldar med ved men visst kan det väl ha varit lite lite syre ändå, jag är lite osäker på hur man ser det ? Ugnen är ju inte så tät, det glipar här och var, men jag lastade in massor med ved för att glasyrerna skulle smälta ut ordentligt och sen tog jag ur grejerna så fort jag kunde utan att elda upp mig själv, så då kan det kanske va så att det blev lite reduction mot slutet. Eller har det betydelse hur länge grejerna ligger i spånet ? Det var ett tag sen jag brände Raku så jag blev lite osäker denna gång och gjorde lite olika, men självklart hade jag sen ingen koll på vilka grejer som fått vilken behandling ! Du menar att knottrorna i botten kommit av att glasyren ej smält ut ordentligt ? Det är nog mycket möjligt att det är så. Ja, det är väl bara att testa vidare !!
Det är så mycket som spelar in. Det stämmer att om föremålen ligger länge i spånet så blir infärgningen större. Om du dessutom har väldigt många små krackeleringar så blir det mycket som färgas in vid efterbehandlingen. Ett tätt krackeleringsnät kan bero på vilken glasyr du använder, hur tjockt den ligger, hur tjockt godset är, men också på vädret. Det märkte jag i höstas när jag senast brände Raku.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_