nybörjartips?
Hej!
Vi är en daglig verksamhet i Skellefte som ska utöka vår verksamhet med en keramikverkstad.
Vi skulle därför bli jätteglada om ni med erfarenhet ville tipsa oss om vad vi behöver för verktyg och material innan vi börjar. Har ni några andra tips som kan vara bra för oss tar vi tacksamt emot dem också!
:)
med vänliga hälsningar form&design
#0: Måste börja med att säga - vad roligt! Både för dig och de som skall komma.
Vad har ni tänkt att göra? Är det enklare föremål eller bygga stort? Kavla, ringla, dreja? Hur många blir det ungefär?
Har ni ugn och så vidare och bara saknar verktyg?
#1: Hej!
Ja visst är det kul!!
Vi ska börja i det lilla och kommer nog mest att kavla. Sen vill vi prova gjuta…
Det kommer att vara 4-5 personer ungefär
#2: Ugn och vilja har vi, men dåligt med erfarenhet och verktyg/material… ;)
Ta en tur till en loppis! Där kan man hitta kavlar, dukar att kavla på, virkade dukar att kavla in fina mönster med, skedar med fina handtag för att trycka in mönster längs kanter, tandlösa bordsknivar att skära i leran med, pepparkaksformar, skålar att lägga kavlad lera i(med gladpack emellan) när den torkar.
Gör egna stämplar av skröjbränd lera, kul och väldigt användbart.
Lycka till!
M.v.h Anna på Forma
#5: Vilket bra tips! Jag har tom hittat en riktigt bra kavalett på loppis för under 50 kr.
Om ni ska kavla mycket så är det viktigt att ha stadiga och rejäla arbetsytor. Fundera över höjden på arbetsborden. I vår verkstad så är borden ganska höga eftersom vi oftast står och arbetar. När vi vill sitta så har vi höga pallar som passar till. Förresten - är det barn eller vuxna som ska arbeta i er verkstad?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
hej!
jag jobbar också i daglig verksamhet och har haft keramikverkstad i ett år, vi är under uppbyggnad med andra ord.. Vad ni ska göra och vad ni behöver beror ju väldigt mycket på förmågan hos era deltagare. Här har vi främst ägnat oss åt att kavla skålar. Till det behövde vi: ett lakan att kavla på/emellan, kavel, En gipsform att forma det kavlade stycket på. (jag gjöt av en bra skål, vi har klarat oss med två favoritformar, men jag behöver göra fler, gjorde ett par som inte blev så bra också, ) något att skära den kavlade leran med, vi har använt en tunn sken, och en bakspade. Köpte även en tårtform på någon fancy bakbutik, en sån där som ser ut som en stor pepparkaksform, då klarar en arbetstagare av att stansa ut runda formar till fat och skålar ur det kavlade. Fat är bra att kavla, man kan trycka dekor längs kanterna och det är lätt att lyckas.
Vi har testat både penselglasyrer och doppglasyrer, men jag letar fortfarande efter en tång som är lätt att hantera. penselglasyr var för svårt för oss.
Jag tänker att det är bara att köra igång, ni kommer ganska snart att märka vad ni saknar.
Pizzaskärare kan man skära utkavlad lera med.
Lakan är ok som kavlingsunderlag, men kan glida omkring och skapa veck när det blir vått.
Markisväv är bättre.
"Don't Panic" (Douglas Adams)

Titta gärna på bakeriverktyg ..typ kavlar..sporrar ..vispar..och lite andra roliga saker som är kul att fixa med så här lite i början..tänker om ni inte är jättevana vid lera..så vill man ju göra-allt då kan sådan saker vara kul
#10: Javisst. Och ofta behöver man inte gå längre än till köket för att hitta bra keramikverktyg…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)