Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4692 ggr
B-MC
0

Centrering

Jag är urdålig på drejning lyckas bara med små skålar, har någon något tips på hur man skall lyckas med lite större saker? Tycker att leran känns centrerad men när jag skall dra upp den så är det inte så, vad gör jag för fel?????

sannas
0

Leran är säkert centrerad fram tills det att du börjar dra upp den - dra inte för fort utan tänk på att drejskivan behöver snurra hela varvet runt innan du förflyttar dina händer.

zzaga
1

Enda sättet är ju det klassiska öva… :)

Men om du nu lyckas centrera klösen kanske det inte är det som är felet. Kan det vara så att du inte riktigt får till hålet? Om man misslyckas med att göra själva hålet centrerat så blir det just som du säger. Centrerat först och sen ocentrerat när man börjar dra upp, så bara för att klösen en gång varit centrerad är ju absolut ingen garanti för att den fortsätter vara det.

kia1
0

Det är bara att öva, själv lärde jag mig centrera när jag  fick hoppa in som keramik lärare för ett glatt gäng tonnåringar, jag fick centrera åt dem i två dagar från morgon till kväll sedan kunde jag det hjälpligt, men ett tipps är att du ska se till att leran är igenomarbetad ordentligt innan du startar om du har något parti i klösen som är lite hårdare än övrig lera så  kan det bli problem när väggarna ska upp lycka till

LenaR
0

Följande saker har jag lärt mig spelar in när man ska centrera och hålla centreringen (rsäkta om jag upprepar ovanstående talare!)

• väl knådad lera
  • stöd mot kroppen (inga flaxande armbågar!!)
  • mycket vatten (så fort man känner att det blir varmt eller att man fastnar i leran behöver man mer vatten)
  • låt skivan snurra - typisk nybörjargrej är att man stannar skivan inför varje moment, gärna kombinerat med att man placerar händerna på klösen innan man startar skivan igen *suck*
  • lugna rörelser Det tror jag är vad de flesta åker dit på - man måste lägga dit händerna och ta bort dem väldigt försiktigt! Om man t.ex har centrerat leran och sedan snabbt tar bort händerna, så fastnar leran och vips är centreringen förstörd.
  • Dra inte upp leran för snabbt - om du får spiralränder i leran får du sakta ner lite!

Det finns säkert mer bra saker att säga om centrering, kommer inte på mer nu. Fanns det inte ett inlägg som länkade till en film eller en bildserie? Någon som minns?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kia1
0

Ir du får så gärna upprepa föregående talare det betyder ju att jag inte var helt fel ute, jag är ingen lättstött typFlört.(tror jag)Skrattande.

Vad kul jag hittade en mass gubbar hi hi hi

magnus-palmcrantz
0

Dela upp klösen i två eller flera. Centrera en i taget och slå på nästa klös ovanpå.

sannas
0

Tycker inte att du ska bygga lösa klösar på varandra, det genererar bara luft och massa onödigt arbete. 

Ska du dreja stora klösar så smaska på alltihop på mitten så gott det går, tryck fast så gott det går och fokusera sedan på att centrera en del i taget - börja med nedre delen närmast drejskivan och låt dig inte luras av det som "hänger ocentrerat ovanför den bit du bestämt att centrera sedan är det bara att flytta upp en trappa och göra likadant ända tills klösen är slut - vips så har du centrerat en 20 kg kluns - ta i särskilt mycket behöver du inte heller då det är teknik det är frågan om och inget annat.

EvaRittsel
0

Sannas svar är bra. Ta en sak i taget. Kläm armbågarna mot höfterna och dreja på.  Känner du att du har en luftbubbla i klösen så ta fram en nål, stick ett hål och pressa ur luften. Det känns "knöggligt " om luften finns där.

Ett gott tips. Dreja, dra en skärtråd rakt ner genom det du drejat. Studera hur du gjort . Upprepa och upprepa igen. Kill your darlings helt enkelt. Du lär dig jättemycket genom att skära sönder det du drejat upp.

Ulla
0

20 kg. Så stora klösar har jag aldrig ens försökt att centrera. Jag brukar också centrera en bit i taget men börja uppifrån. Nästa gång ska jag göra som du skriver, sannas, för att se om det är någon skillnad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sannas
0

Ulla - Hur gör du då? Så fort du går på en bit nedanför så puttar du ju undan den redan centrerade biten?

Ulla
0

Ja, men det brukar faktiskt rätta till sig. Egentligen gör jag nog en kombination av båda sätten när jag tänker efter. Det känns bra att ha litet ordning på toppen först.

Eftersom jag inte är så bra på det än så går det ändå inte med första försöket.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

Hur lång tid tar det för er att centrera? förstår att det blir olika beroende på storlek och så men säg exempelvis en 1 kg klös?

zzaga
0

Jessika

Det beror lite på. Endel leror är ju lite hårdare än andra. Men om leran är mjuk och luftfri så tar det en 4 minuter eller nått sånt. Jag tycker det är lite olika med centrering. Iblad sätter man centreringen på första ibland får man jobba lite längre. Jag brukar dra upp leran som i en con även om centreringen sitter med en gång. Om man gör det genomarbetas leran en extra gång och man kan få ut ev luftbubblor.

När jag centrerar lite större klösar så är nr ett att se till att klösen hamna någorlunda rätt på drejskivan från början (annars får man flytta den så mycket med centreringen).

Steg två brukar vara att jämna till yta lite och se till att ångon del inte sticker iväg allt för mycket.

Sen brukar jag börja med att trycka ner klösen i skivan lite (det är så jäkla retsamt om hela klösen lossnar), speciellt om leran är hård tycker jag det är viktigt att trycka fast den ordentligt.

Sen har jag nog inget specifikt sätt att dreja stora på. Jag centrera lite i toppen för att det känns lite jobbigt när den far omkring. Men det viktigaste är nog att man centrerar "uppåt" så att man inte för ner det ojämna mot plattan.

En skak till att tänka på är att sitta så nära drejskivan som möjligt. Ju mer samlad du är i kroppen ju mindre styrka krävs för att centrera.

En annan sak att tänka på är att använda så lite vatten som möjligt när du drejar (speciellt stora klösar), försök anväda slicker istället för vatten. Ju mer vatten du tillför ju mer slicker kommer att försvinna. Slickern är liksom lerans "lim" det som gör den plastisk. Om leran har för lite plastisitet så kommer den kanske helt plötsligt att slakna och det är svårt att få till swungiga former.

Sen vad gäller att centrera 20 kg klösar tycker jag det är lite jobb i onödan… själv centrerar jag inte mer än ca 7 kg sen är det lika lätt att dreja på korvar i stället.

sannas
0

Som jag skrev tidigare så är det inte mängden lera som är problemet utan det är ett teknikproblem om centreringen inte lyckas, det tar ju givetvis lite längre tid att centrera 20 kg än 1 kg men skillnaden mellan teknik och ingen teknik är att det ska vara lika lätt oavsett lervikt om man gör rätt. Man behöver alltså inte en massa mannakraft för att centrera större mängd lera men visst blir man kanske imponerad av någon som på ett par minuter centrerar en jätteklump medan man själv klarar något kg på 3-5 minuter (det blev jag i alla fall och blev rek. nedanstående recept).

Bästa träningen är ju givetvis, oavsett lermängd men 2 kg kan vara lagom att börja med - förutsatt att man kan centrera behjälpligt. Väg sedan upp 2 kg klunsar och knåda väl - gör 25/30 stycken - dreja upp alltihop tills det är slut på lera - utvärdera först när leran är slut - inte efter varje grej - på med en ny och kör vidare (någon och en annan kommer du fösa av drejskivan i ren frustration och då har du nått en punkt då du inte nöjer dig med mindre än att det känns bra). Förutsättningen för detta är ju givetvis att du väger och knådar upp ALL lera du ska använda - inga lerknådarpauser alltså - efter 15 lerklunsar så kommer du antagligen inte anse dig ha tid att gå på toa och har du tänkt göra något annat dagen efter så lämna återbud - du kommer i nattens drömmar fundera ut i minsta detalj hur du ska bära dig åt med nästa lerkluns - den lerklunsen kommer antagligen se till att du vaknar väldigt tidigt nästa morgon och nåde den som hindrar dig då.. Det får faktiskt utfärdas en liten varning här för det blir liksom lite sjukvarning..man blir så totalt uppslukad av lärandet av sin egen erfarenhet - men det ska väl inte vara någon skada skedd?

Ovanstående bidrar inte bara till att kunna centrera stora klösar utan även att man inser att man faktiskt klarar av att förkasta många dåliga saker man gör redan innan man har gjort dom klara. Spar både tid och pengar med andra ord.

Rek. givetvis inte till personer som enkom tycker om att känna leran mot sina händer och finner detta rofyllt - då ska man givetvis behålla det rofyllda i att inte behöva någon press. Men vill du bli en skicklig drejare så rek. ovanstående recept minst en dag per vecka, det är som ett äpple om dagen är bra för magen.

Jessika
0

Haha, ja det var en bra jämförelse, som ett äpple om dagen för magen!

Jag ska ta mig tid och göra lite längre drejpass, det låter vettigt. Tror nog som ni säger att det är träning för att få in teknik på centrerandet, men samtidigt hoppas man att det ska finnas något "mirakel knep"
Flört

Tack för era långa och utförliga svar!!

sannas
0

Jessika - En annan sak som kommer på köpet med ovanstående är att du efter den första "omgången" kommer känna dig som en slirvig svamp i kroppen efteråt (efter ytterligare några timmar så börjar du få muskelvärk), men efter ett par genomkörare så släpper spänningen i muskler och leder så att du inte blir så trött av att du just spänner dig - det är precis som när man kör bil.