Keramik iFokus

Keramik

Läst 166 ggr
TKclay
0

Fyleleran bråkar...

Hej,

Jag har under flera års tid använt fylelera då jag tycker den har så vacker färg och många glasyrer blir fina på den. Men nu det sista har det bara krånglat. Om jag drejar muggar som jag sedan hänklar så slår de sig i bränningen…blir galen på detta.

Nån som kan tipsa om nån likande lera, i färg, som är en pålitlig drejlera?

Bo§e
0

Vilken temperatur bränner du i..?
Jag tänker att det kan vara onödigt högt, eller att bränningarna börjat ta längre tid, t.ex. pga åldrande element, eller spänningsfall på elnätet, som inte är ovanligt vintertid…
En kägeltest skulle ge bra information om vad som händer.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

TKclay
0

#1: Jag bränner oftast 1240, ibland 1260. Ugnen är endast 1 1/2 år gammal och slingorna ser bra ut.

Det jag märkt är att det verkar vara stor tempskillnad i ugnen, jag ser det på hur glasyrerna beter sig. Tänker att jag ska testa med käglor, är bara rädd över att jag inte riktigt kan avläsa resultatet…

Men trist att fyleleran bråkar, man kanske skulle testa att sänka temp ytterligare..

Bo§e
0

Ok. Även om elementen är i bra skick, blir bränningarna litet extra långa vid spänningsfall på elnätet. Då överbränns godset, litet mer än man tänkt sig.
Har du märkt om bränningarna tar längre tid än de brukar…?
Om det är så, finns inget annat att göra än att sänka temperaturen litet grand. Det hjälper.

"Don't Panic" (Douglas Adams)