Topp-temp 1200?
Hej ni fantastiska keramik experter där ute!
Jag skulle vilja få lite hjälp att bekräfta om den här pyttelite 35-liters ungen skulle kunna klara köra sig till 1260° eller om 1200 är sin max som det står på plakatet.
Två fas element som är 35 ohm var, då med 230 VAC blir det 6,6A per fas, ca 3000W total.
Sen, vart kan jag hitta såna ovala kontakt så jag kan enklare bygga en styrning? Jag skall fixa min vanliga vanliga raspberry pi webb-baserad styrning och S-givare: https://github.com/jbruce12000/kiln-controller
Tack på förhand!
- Redigerat 2021-12-19 17:27 av [cbhank]
Hej,
Ja, det där är en gammal Ruben Lind-ugn från Trosa. Kanske innan de ens hette Ruben Lind…?
Skylten visar att den ursprungligen var på ca 2700W.
Har du lindat egna 3000W-element…?
35 liter och 3000W borde, åtminstone gissningsvis, duga för bränningar upp till kägla 6, 7 eller däromkring, även om ugnen inte kommer att vara så värst pigg, och den kommer säkert att bli ganska varm utvändigt.
Kan du höja effekten mer….?….då ökar chansen att det lyckas. Varje watt är värdefull….!
Ja, som du nämner måste styrningen förstås vara en S-styrning.
De antika kontakterna skvallrar om ugnens höga ålder.
Sådana kontakter satt t.ex. på strykjärnssladdarna förr i världen, och de uppfyller troligen inte dagens elnorm (även om de säkert fungerar utmärkt 🙂).
Sådana kontakter hittar man nog bäst på loppisar m.m. nuförtiden, men litet överraskande dök de även upp här:
https://www.structurgruppen.se/produkter/tillbehor
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-12-19 18:42 av Bo§e
#1: Nej jag har inte lindad element men jag mätte motstånd med min mätare och det står 35 ohm, och jag har räknar ut med 230 V och det var 3000 W. Tack för länken!
Jo det tror jag absolut att det går att komma upp på 1250 grader eller mer, men som Bosse skriver kommer det nog att ta ett par timmar mer än en ugn med mera effekt. Det kostar ju bara elen för att kolla. Och sådana ledningar satt alltid på gamla nilfisk dammsugare.
- Redigerat 2021-12-19 19:57 av ler
Var vore den bästa position vara för givaren när den dag kommer?
Min favoritposition: Ca 2/3 upp från botten…
Förresten, elementen med 35 ohm, jag borde kunna minska motståndet med nya element till ca 20 ohm sedan har ugnen 5290 watt. Vad tycker ni?
- Redigerat 2021-12-19 20:07 av [cbhank]
Ja om du har den riktiga tjockleken på tråden så att det inte blir mycket större effekt än 1 W per kvadratcentimeter ytareal så går det helt fint, man kan ha större effekt också men då håller elementen inte lika länge.
Instämmer helt med Ler.
För högt ytvärmetal ger självförstörande element.
Ja, alla element är förstås självförstörande i någon grad 🙂, men det får ju vara någon måtta……
- Redigerat 2021-12-19 21:19 av Bo§e
Ja det är ju som med däcken på en cykel, håller inte evigt och det kan vara irriterande men så är det nu och man kan lika gärna förlika sig med tanken. Min lilla top ugn har nu klarat ca 1000 bränningar utan byte av element, men jag har just köpt nytt så att jag inte står där utan när det förr eller senare går sönder.
Om du använder lanthandel A1, 2 mm så blir varje element 43 meter och ytarealet blir 2700 kvadrat, så det blir någorlunda förnuftigt, man kan naturligtvis ta 2,2 mm eller mera men då blir det väldigt många flera meter tråd, frågan är hur mycket du kan få plats med?
Intressant med era rekommendationer. När jag tittar på min gammal Chematex 120 liters ugn och en fas på sidan som hade 2,2 mm slingor x 4, ca 15 Ohm, jag räknar ut 1,6W per cm2.
Kan det vara rätt? Eller är det bara modernare ugnar som är så låg som 1W/cm2?
Många ugnar har dåliga värden, det blir ju billigare att producera ugnar med mindre mängd tråd och dom får sålt flera reservelement, så när man köper ny ugn bör man se på det om man orkar! Annars så får man nöja sig med den livslängd som dom nu har.
#12: ler finns det någonstans jag kan läsa att förstå bättre kalkylerna för ugn element. Jag är lite förvirrad… här har jag några tankar:
Dess längre tråden är i en element dess högre motstånd, så det ger lägre ström och mindre uppvärmning från slingan.
Dess tjockare tråden är minskar motståndet så man får fler watt per meter tråd, men pga mindre motstånd man behöver ha längre slingor och igen, mindre uppvärmning från slingan.
=== Den optimala lösningen låter som att ha flera tunnare, långa element kopplad parallellt till varje fas, och på det sättet kan man planera och maximerar strömmen till varje fas med det man har tillgänglig i eluttaget, samt hålla under 1W/cm2. Är det så?
- Redigerat 2021-12-19 23:46 av [cbhank]
Det går alltid i stort sett att hitta rätt trådtjocklek, det är bara i små laboratorieundersöknings där man får problem med platsen. Desto tjockare tråd man kan ha desto bättre och mera långlivad blir det. Har du frågor om uträkningen av element så skriv.
En tunn tråd har den tråkiga egenskapen att den försvinner snabbare, just pga sin "tunnhet"…..den innehåller helt enkelt inte tillräckligt med material för att bli särskilt långlivad.
Detta trots att ytvärmetalet kanske är "bra", enligt alla beräkningar…
Det är m.a.o. litet av en "balansakt", att bedöma rätt ytvärmetal, vägt mot tillräcklig trådarea, för att elementen skall bli praktiskt användbara i keramikugnssammanhang.
Denna avvägning är en "knepighet", där man inte finner lösningen i formlernas värld, utan blir tvungen att göra egna bedömningar, litet utanför "kvantifieringsboxen"….
- Redigerat 2021-12-20 14:06 av Bo§e
#14: Ler, jag köpte hem 2,2mm kanthaltråd till att linda fem stycken nya element längder med ca 8m material var för att byta ut gamla 2,5mm missformade enheter, alla på vänster väggen av ugnen. Jag skall ta höger sidan sedan. Dom fem tillsammans på en av fasen blev tillsammans nästan exakt 15 Ohm, som räknades ut till 3,500 watt eller 15,3 ampere. Jag har 16A slöa högtemperatur brytare i garaget så det blir max ström jag klarar. Kan man gör bättre med en annan tjocklek, när det gäller trådens hållbarhet?
Det blir då 1,29 W per kvadratcentimeter och det är egentligen OK. Skulle du öka livslängden så är det helt enkelt grövre tråd som gäller men då blir det mycket längre tråd för att få samma motstånd. Så jag tänker att du bara skall fortsätta med projektet så som du tänkt, blir ju bättre än dom flesta köpta ugnarna så det kan inte gå så dåligt tänker jag. Jag hade en liten provugn med liknande data och den körde på bra i lång tid utan problem.
#17: tack!