Keramik iFokus

Keramik

Läst 371 ggr
caroline-nilsson@telia.com
0

Luftintagsspjäll

Har en ny Nabertherm toppladdad ugn 100l.
Det jag undrar över är luftintagsspjället.
I bruksanvisningen står det i de olika programmen att i segment 1 skall det öppnas för hand och i segment 2 ska det stängas för hand.
Är det efter att första segmentet körts som spjället ska öppnas eller ska det köras med öppet spjäll?
Och så undrar jag över hur viktigt det är att stänga spjället tex om man vill köra på natten, måste man ställa klockan och gå ner och stänga?
Förvirrad😌

Ca4428

ler
0

Jag har det stängt hela tiden om det är glasyrbränning, bara öppet första tiden om jag torkar något i ugnen.

0

#1: tack för snabbt svar!
Då vågar jag nog ha det stängt!

Ca4428

Bo§e
1

Precis som Ler säger. En ugn är sällan helt tät, vilket man kan ha nytta av här.

Men om du någon gång får blanka fält eller flammigheter på en glasyr som är tänkt att bli matt, beror det på att ångorna i ugnen kondenserar tillbaks på godsets yta, eftersom atmosfären i ugnen varit litet för "grumlig"….
I sådana fall kan du ha ventilationen en aning öppen, genom hela bränningen.

Att däremot ha ventilationen helöppen genom en hel bränning stjäl onödigt mycket energi.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-01-02 13:56 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#3: Skulle precis skriva att jag alltid kör med öppet spjäll, har inte sett några skillnader i resultaten. Det enda som skiljer är att det går marginellt snabbare för ugnen att svalna. Finns det nån anledning, annat än att spara energi, som gör att man vill stänga spjället?

ler
0

Går väl lite snabbare även om det säkert är marginellt

Bo§e
0

#5: Men det finns ju dessvärre ugnar som är litet marginella i sig själva…..och då kan för mycket luftgenomströmning bli avgörande……

0

Tack för alla bra svar!!!
Skönt att kunna ställa alla frågor man har som uppkommer efter hand och få bra svar som man förstår!

Ca4428

Bo§e
0

#4: >> Finns det nån anledning, annat än att spara energi, som gör att man vill stänga spjället? >>

Ja, jag kan tänka mig en faktor till:
Vissa ugnar, speciellt små hobbyugnar, har en tendens att kallna väldigt fort, vilket kan bli problematiskt när man bränner större föremål, eller föremål med "svåra" former.
Med sådana ugnar kan det bli problem med kylsprickor även om ventilationen är helstängd, och detta vill man ju inte förvärra genom att ha öppet någonstans under avkylningen…..

Men om vi håller oss till temperaturstegringen, finns nog inga skäl att stänga, förutom energifaktorn.
Kan inte komma på någon glasyr för oxidationsbränning som skulle må bra av en grumlig ugnsatmosfär….och elementen blir heller inte så glada….

• Redigerat 2022-01-03 14:50 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#8: Tackar för svar, låter vettigt, har inte haft problem med kylsprickor så jag tänker att det inte är några problem :)

0

#8: tycker min ugn tar väääldigt lång tid att svalna😄! Och då har jag ändå öppnat spjället för bättre genomströmning!
Är kanske lite otålig…😌

Ca4428

ler
0

Tålamod måste man ha

0

#11: Jag vet😌!
Men det känns som när man var liten och väntade på julaftonsmorgon! Varje gång det är dags att öppna ugnen☺️!

Ca4428

ler
0

Jo det är väl därför man inte slutar med keramiken, julafton hela tiden, liksom Findus som har födelsedag flera gånger om året

Kärret
0

#13: 😄

0

#13: Ja så är det ju☺️!
Har alltid gillat Findus😄!!!

Ca4428