Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramiker
Läst 383 ggr
Goerleena
0

Mentor efterlyses

Hej! Har precis startat igång min verksamhet som företag och kämpar lite med att komma igång med bokföringen. Hade varit skönt att ha nån att rådfråga. Nån som varit där man är och i samma bransch. Så finns det nån vänlig själ som vill ställa upp så skicka gärna ett meddelande😇

ler
0

Jag skulle nog råda dig till att ta kontakt till en revisor och först kanske bara köpa en timmes konsultation så revisor kan ge dig råd och tips, allt beror på hur hög din omsättning är och om du säljer i andra länder, är omsättningen inte så hög ännu så slipper du moms, om det nu fortfarande är så i Sverige vet jag inte men tror det. Men lycka till med det hela.

bjorn.lindberg
0

#1: Beror på vad du gör, men om det är bruksgods så 30000 SEK innan moms, konst är runt 360000 SEK innan moms.

Goerleena
0

Gör både bruksgods och skulpturer men Skatteverket kallar det för hushållsprydnadsföremål så ses inte som konst. Vet inte om man kunde bestrida det… Valde momsregistrera mig med förhoppningar om att sälja över gränsen.
Tror de flesta revisorer helst inte tar emot nån så just nu utan sköter allt på distans. Men försöker läsa mig till det. Var det med öppningsbalansräkning som jag inte fattade hur man gjorde men hittade den infon tillsist. Sen var det oklart om man måste göra den el inte.

nyburgaren
1

köp ett enkelt bokföringsprogram det enklaste att komma igång..

Goerleena
0

Okej tack. Självklart har jag redan bokföringsprogram….

Sajtvärden kan ta bort detta inlägget

bjorn.lindberg
0

#3: Snackade med en människa på skatteverket som också var keramiker. Som hon förklarade det så räcker det med att du gör en mugg per år för att all din produktion skall landa i bruksgodsfacket och således blir det 30 tusen och inte 360 tusen som är gränsen :/

Goerleena
0

#6: Väldigt märkliga regler!

bjorn.lindberg
0

#7: Ja det är lite knas onekligen. Har du funderat på att anlita en revisor? Det brukar inte vara speciellt dyrt om du har enskild firma och det spar ju rätt mycket tid.

• Redigerat 2022-01-17 15:21 av bjorn.lindberg