Plattengobe
Håller på att ta i drift min nya Ecotop60s. Har bränt in ugnen och sättmaterialet enligt ugnens manual.
Har sedan läst på detta forum om fördelarna att preparera sättplattorna med plattengobe. Lite olika recept föreslås kaolin/aluminiumhydroxid 50/50 eller kaolin/kvarts 50/50 som slammas i (oklar mängd) vatten. Det jag inte förstått är vad jag gör efter plattorna bestrukits och torkats. Ska de brännas då eller är de redo för bränning av gods (skröj/glasyr)?
De är redo att användas.
Men börja gärna med en skröj, eftersom plattorna fortfarande innehåller litet vatten från plattengoben, och ibland även från tillverkningen.
Bara som en ren försiktighetsprincip…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-02-03 19:16 av Bo§e
#1: Tack!
Och välj kaolin/alumoniumhydroxid varianten det är bättre än den med kvarts.
Just nu använder jag följande recept, som jag tycker funkar helt OK.
Aluminium Oxid 50
Kaolin 25
Kalcinerad Kaolin 25
Kalifältspat 1.5
Du kan använda Aluminium Hydroxid också, råkade ha Aluminium Oxid hemma. Kalcinerad Kaolin för att engoben inte skall spricka jättemycket. Kalcinera Kaolin genom att köra det i en skröj ugn. Helt klart spricker den om du lägger för tjockt. Måla ett tunt lager, skröj, måla ett till tunt lager osv tills du byggt upp tillräcklig tjocklek. 1.5 delar Kalifältspat gör att det smälter en smula och inte lossnar och dammar så mycket.
Maria Ekberg rekommenderar Kaolin/kvarts 50/50 upp till 1250 grader och Kaolin/aluminiumhydroxid 50/50 upp till 1300 grader.
[https://www.keramikkurser.se/blog/plattengobe-plattsmet-eller-separator-har-har-du-recept
]()
Har alltid haft Kaolin/aluminiumhydroxid 50/50 som favorit.
Inte för tjockt.
Om den lossnar i flagor….ja då är det för tjockt…
Spelar det någon roll om man kör aluminiumoxid eller -hydroxid?
#7 spelar ingen roll
#7: Aluminium oxid är rätt mycket dyrare än hydroxiden så det är väl en anledning till att använda hydroxiden, men i min erfarenhet funkar båda lika bra.
Tack!
Läste att ballclay och aluminiumhydroxid (1:3) är ett bra recept på plattengobe för reduktionsbränningar. Någon här som provat det receptet i reduktion?
Det beror på vilken ball clay som avses.
Finns många sorter med varierande egenskaper….
Står bara ballclay i receptet så jag antar att man inte menar hyplas eller white quest eller så…
Jag kan tänka mig att många ball clays kan binda plattengobe bra.
Gäller bara att inte välja någon med för låg Tmax….
Nej det har du ju rätt i, frågan är om det ändå inte blir lite onödigt stor bindning, kan ju bli besvärligt att få bort?
Jag testar och rapporterar sen :)