Ojämnheter
Hej hej.
Jag håller på och testar en ny lera som jag inte kört innan. Jag är van vid att min leror är helt fria ifrån orenheter som småsten och chamottebitar (?). I den ny leran (som är chamottfri) har jag hittat bitar av hårt material så stora som kikärtor. Förutom det finns det luftbubblor i leran när man tar den dirket ur förpackningen. Detta har jag inte heller råkat ut för innnan. Är det helt enkelt så att jag varit väldigt bortskämd med de andra lerorna jag andvänt, eller?
Det har jag aldrig råkat ut för annat än med den billiga skolleran. Vad är det för lera du testar?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Luftbubblor har jag ofta i olika leror, det anser jag som normalt, men småstenar och annat stort tjaft ska väl ändå inte finnas i en (dyr) lera. Här mera hemmma i en billig oslammad lera. fråga lerventören om detta är rätt. Kan ju vara en taskig sändning…

Hej hej igen:)
Nej det var normalpris för den. Bra att veta att du haft luftbubblor i din lera innan, det är jag inte van vid. Jag får ringa och fråga om den brukar vara så. Tycker det är lite märkligt med så pass stora bitar i. Jag köpte 40 kg till att börja med för att testa lite. Men det är iaf fler än tre pkt som har haft hårdare bitar i sig.
Zzaga - returnera leran, den är ju obrukbar såvida du inte vill göra något skulpturalt men så är väl inte fallet då du i så fall valt en lera med chamotte? Acceptera inte en drejlera med stora saker i, tänk om du skavt upp dig alldeles? Stackars leverantör då du hör av dig!