Keramik iFokus

Keramik

Läst 275 ggr
[rolnor]
0

Priser konst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är rätt kul, det kan visa sej i efterhand att den det här konstverket egentligen var nåt konstnären hittat på soptippen.

ler
0

Jo så är det ju. Fragment av något har ju varit vanligt i konsten och är ofta inte nödvändigtvis ett resultat av ett hantverk, så kan man ju mena vad man vill om det. Personligen är jag inte avvisande över det men tycker nog att det oftast är lite för billigt sluppet.

[rolnor]
0

Men det är ju fin värdeutveckling på en bit skräp iaf 11miljoner, hi, hi. Om det jag fantiserar om skulle vara sant. Man kritiserar ju nu NTF-er, att det är "skräp" som värderas till miljoner men detta är ju inget nytt i mitt tycke, att konst som kanske bara är en helt blå ruta plötsligt får ett extremt högt värde. Det är ju precis son bitcoin, ett kedjebrev.

ler
0

Ja det är en obligation och många investerare i mycket dyr konst ser inte ens konsten innan dom köper, det är en underlig marknad som egentligen inte har med konsten som sådan att göra. Det är väl som du skriver olika bubblor som kommer fram bitcoin, konst och annat, aktier som styrs av psykologiska faktorer. Amazon världens största har ju aldrig gått med vinst men ändå vill så många investera?

• Redigerat 2022-02-06 12:13 av ler
Bo§e
0

Ja, vad man än tycker om verket, är det ju onekligen ett "stilleben", som porträtterar arvet vi lämnar efter oss, i form att enormt, växande berg av skräp.
Och så långt är det ju tankeväckande.
De där miljonerna borde gå till sponsring av något projekt som befrämjar en smartare syn på hushållning med resurser….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Jo, såna pengar behövs till viktigare saker. En del av ekonomin är ju helt knäpp, lägga miljarder på att åka upp en bit i atmosfären och ned igen, s.k. rymdturism. Förstår att det lockar, en miljardär har ju inte så mycket kvar att lägga sina pengar på när man redan köpt bilar, fastigheter, ätit 3-stjärnig mat varje dag i flera år, rest runt i hela världen etc. Kanske kan det ändå generera kunskap om raketteknologi som vi behöver för att kolonisera Mars t.ex. Det finns ju tack och lov konst som är riktigt bra som också kostar stora pengar så allt är ju inte bara business. Tänker då på Picasso, Van Gogh etc.

ler
0

Nej det är ju helt klart fin konst också som existerar, men det är också en fråga om tid! Ingen kan idag säga vad som är bra konst om 300 år. Rembrant låg i källaren i Louvren ett par hundra år, man menade inte att det var värt att visa fram!
Sen undrar jag ju vad det är för mening med att kolonisera Mars, skulle vi inte hellre ordna problemen här på jorden så att alla kunde få ett så bra liv som möjligt?