Gjutning
Hej, har en fråga om gjutning.
Jag har en liten form med en fotring, frågan är hur jag gjuter utan att fotringen syns i skålen? Det enda jag kan komma på är att hälla gjutlera i ringen först och låta det torka och sen gjuta resten av skålen.
Har du arbetat med form i flera delar?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nej, formen är bara en del men skall kuna tas ut uppifrån.
Går det att fylla ut fotringen med gips? Gipset krymper ju inte när det torkar, vilket leran gör.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Fotringen ska vara på skålen, jag bara misstänker att när gjutleran är i och torkar att det ska synas på insidan av skålen var den är som en fåra… därav tanken att först fylla fotringen och låta den torka lite och sedan fylla på med resten av leran så att botten blir slät på insidan när den hälls ut…
Aha, då missförstod jag dig. Jag tycker att det borde fungera, men man kanske måste fylla på någon gång om leran i ringen krymper ihop?? Berätta hur det gick, jag vill gärna veta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Du kan inte ta form igen och göra formen i flera delar, med en egen del för fotringen? Det tror jag är det bästa sättet.
Jag skall testa och se om det går men om det inte går får jag prova med gjutning i flera delar. Jag återkommer när exprimentet är utfört.
Hur har det gått Milo? Gick det att använda formen eller har du löst problemet på annat sätt?
Jag har inte hunnit än men på måndag är det dags för opration fotring…
Hur gick det med din fotring?