Kulkvarn
Ska hjälpa en kollega att bygga kulkvarn! Fyra lagerbockar och rör man klär in i gummislang! Men motor kanske en snäckväxel direktkopplad på rullarnA! Någon som har erfarenhet styrka för att driva runt 5kg ca?
180-250 W räcker fint
Tack! mest spännande blir kostnaden för allt! Köpa färdigt är inte billigt! Behållare kan man dreja egna! Men kulorna får ju vara bra tyngd i! Korund kulor!
Jag använder korund kulor, men man kan anpassa kvaliteten och typen av kulor beroende på vilken typ glasyr det är frågan om, en transparent kan man med fördel använda flinta kulor och gör man mörka järnhaltiga glasyrer kan man använda stålkulor. Så finns det zirkon kulor som så klart är lämpliga till alla typerna av zirkon färger och vita glasyrer. Jag undrar om det blir så väldigt mycket billigare att bygga själv och har man inte en ugn som klarar att bränna hårdporslin så blir kvaliteten nog inte optimal. Maskinen kostar ny omkring 10.000 behållaren ett par tusen och aluminiumoxid kulorna ca. 200 kronor. Det är så klart en del pengar men tänk vad man kan med en bra kulkvarn!
- Redigerat 2022-02-22 20:03 av ler
Skulle vilja ha en jetstråle kvarn men laboratoriemodellen kostar ett par miljoner så det tror jag att jag struntar i
Jag hade en bra 5-literskvarn, det var nog porslinskulor till den om jag minns rätt, vita kulor var det. Jag malde hem-smält borfritta, gick bra över natten. Motorn var stor, troligen överdimensionerad. Undras om du kan hitta nån beg. på ebay?
Hittade denna, det fiinns massor men dom flesta är små:
- Redigerat 2022-02-22 22:26 av [rolnor]
Porslinskulor har jag aldrig hört om, men varför inte, det kunde väl också funka. Dom smälta aluminiumoxid kulorna är vita och liknar porslin.
Det kan vara aluminiumoxid, jag köpte kvarnen beg. av en keramiker i stockholm så jag vet inte. Jo kulorna kanske slits en aning om dom är porslin men det beror väl på vad man ska mala? Tror det är en bra idé köpa själva behållaren beg. och göra motordelen själv, ett relativt enkelt projekt. Kulor köper man nya.
Eller vad sägs om den här energisnåla varianten…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-02-23 06:08 av Bo§e
Köpa kulkvarn är inte så kul! Har själv köpt en rejäl från gamla klinkersfabriken i Ekeby! Bygget ska vara så långa valsar att man kan lägga på ett antal mindre behållare kanske 4 st! Den kvarnen jag köpte har 2 våningar med långa valsar! Kör till och med 100 grams provsatserna i små minibehållare!
Små prov kan man med fördel köra i en rosetti kvarn som är en excenter kvarn och det tar bara 5 minuter. Dom låter väldigt mycket så det är nackdelen och så är dom relativt dyra. Drejskivan kan man så klart använda men skall man mala porslin i två dygn är det kanske inte optimalt
Man kunde ta en sån billig drejskiva till det kanske? Helst då begagnad.
Denna kostar fyra spänn! (Troligen missprint)
- Redigerat 2022-02-23 13:22 av [rolnor]
Här är en för 1500:- duger säkert som kulkvarnsmotor:
Trefasmotorer kan man komma över rätt billigt begagnade eller rent av hitta slängda. Mät bara med en multimeter att lindningarna inte är av samt har ett rimligt motstånd för effekten. VFD (motorstyrning) köper man för 500kr från Kina. Jag lyxade till det med en varvtalsmätare också. Ramen kan vara av trä, men jag hade turen att få böjda bitar aluminiumprofiler där jag kunde såga ut raka bitar. Lagerhus och Axel gåck på någon tusing på nätet, men jag tror till och med att Jula har det. Krympslang på axlarna och två stopp som hindrar trumman att slita sig. Kilspårsrem från Biltema och två remhjul. Remhjulen är avpassade för att ge rätt varvtal på min trumma när motorn går på 100%. Remhjulen kan man köpa men jag tyckte de var dyra så jag svarvade mina egna. För tillfället har jag bara stålkulor men keramiska kulor kommer när behovet infinner sig.
Sen är det lite annat lull lull runt om men inte nödvändigt för funktionen.
Det går att komma billigt undan om man inte har bråttom och har kontaker.
Trumman kan vara en plastburk. Om man känner någon som tränar på gym och köper 10kg proteinpulver, som kommer i stora burkar, kan man kanske använda en sådan. Eller så kan man ju dreja en som nämndes ovan. Själv ficka jag en (!) som är till en polermaskin för sten. Dessa går att köpa som reservdel. Det finns massor av info på nätet om "ball mill" för den som söker.
Kul stt höra hur du byggt kvatnen! Men jag tror inte på plastbehållare om man ska mala ner mineraler och dyligt! Utan det ska vara porslinsbehållare med hårda stenar! När varvtal är rätt så hör man det till och med när satsen är färdig så klingar stenarna mot väggarna på högre nivå😀
Nä plast kanske inte fungerar för alla men det är det jag har. Med lite erfarenhet kan man göra det. Detta är min andra kvarn så jag visste vad jag ville ha. Men när jag ska göra remskivir vill jag att rätt varvtal ska vara där motorn trivs bäst och det behöver jag räkna ut.
Dreja en behållare den måste vara rak annars vandrar den åt ett håll och då måste du ha ett hjul som stoppar den