Keramik iFokus

Keramik

Läst 372 ggr
Loovika
0

Köpa ugn

Hej!
Behöver er hjälp. Är hobbykeramiker och Ska köpa ugn. Kommer enbart bränna stengods. Väljer mellan Rhode TE 95 S eller kittec ECO 95 S. Jag vet skillnaderna mellan dem, ex att den förstnämnda går att bygga ut, har bättre element med mera. Men i övrigt samma diameter och maxtemp. Hur ska jag tänka i valet? Stor prisskillnad…
Tacksam för input!

Bo§e
0

De två ugnarna ligger så nära varandra i storlek och prestanda, att de blir svåra att jämföra.

Man får börja titta på smådetaljer, som t.ex. proportioner invändigt: Generellt har en ugn som är "låg och bred" jämnare värmefördelning än en som är "hög och smal".

En av dem har 0,3 kW högre effekt än den andra, vilket är…."bra"…även om skillnaden är mariginell…

Jag upplever att båda fabrikaten har hög kvalitet.

Om man senare tänker bygga ut Rhode-ugnen med en extra "ring", höjs effekten från 7,3 kW till 11 kW, och då har man passerat gränsen för 16 A säkringar, och får säkra upp. Något man får tänka på.

Det blir en avvägning där de små detaljerna får avgöra….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Loovika
0

#1: tack Bosse för snabbt och bra svar.
Det skiljer nästan 20.000kr mellan de båda ugnarna. Kanske kan satsa på kittec som är den billigare av dem och ändå känna att det är
En bra ugn?

ler
0

Vad kostar dom båda ugnarna?

Loovika
0

#3: Rhodes typ 51.000 och kittec ca 28.000

ler
0

Naber har top ugnar som kostar, 80 liters 2300€, 100 liter 2670€ och 130 liter 2930€

Fredrik1976
0

Är det någon av er som har erfarenget av uterms Ugnar?

[rolnor]
0

Jag har ägt en Uterm, är bra men inte premium-kvalite, rostar etc. Bättre ha elementen på rör också.

Fredrik1976
0

Är det någon som vet någon ugn som har både El och gas? jag är intresserad av att lära mig Reduktionsförbränning.

bjorn.lindberg
0

#8: Ja Uterms ugnar kan du få med gas. Padelttherm gör också ugnar med el/gas, det är Brännpunkt som har sålt dem förut, oklart om de fortfarande gör.