Lerspill
En fundering från en nybörjare.. allt spill som blir då man håller på går ju att återanvända. men hur gör ni då ni arbetar med flera olika leror? har ni flera kärl till olika leror eller lägger ni allt i samma som får blir nån sorts av lermix?
Jag brukar skilja olikfärgade leror åt, men om jag har flera olika vita leror tex, så slår jag ihop dem.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Håller du isär tex vita lergodsleror och vita stengodsleror också?
Det måste man om man vill bränna stengods, annars så smälter leran
#3: Men om man håller en bunke bara för lergods då går det att blanda alltså?
Om man blandar stengodslera i lergodslera så blir slutresultatet inte lika starkt som ren lergodslera
#5: ok, förstår då undviker jag det=)
Beror på lite vad det är för lera men jag brukar blanda alla leror (bara stengods). Det kan bli ganska spännande resultat.
Jag kommer nog i fortsättningen att blanda åtminstone vita och gulbrännande leror. Mest för att spara utrymme så att jag själv får plats i verkstaden.
Har inga lergodsleror hemma för att unvika sammanblandningar. Gjorde slut på alla såna i höstas.
I Akalla har vi en "väggskulptur" som blivit till när ett gäng muggar av blandlera deformerats av värmen, säckat och fastnat ihop. 😮
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för era svar!=)
En till fråga, jag har samlat skräp som blivit över i en hink med lock lagt vatten på, men tycker nu det luktar mögel? ska man inte sätta i vatten förrän man har tänkt att blanda ihop det?
#10: Det luktar lite ibland, inget som gör leran nånting. Jag brukar ha vatten på några dar innan jag torkar leran. Om du tycker det är jobbigt med lukten prova med en matsked eller två ättiksprit.
- Redigerat 2022-03-07 23:06 av bjorn.lindberg
#11: Tack björn!