Sur đ
Jag gillar verkligen min kĂ€ra lerhobby mellan varven men ibland sliter jag mina halv grĂ„a hĂ„r o fĂ„r muttra irriteratđ jag har kavlat dessa ljusstakar o har torkat dom sakta med plast o tyngder pĂ„. ĂndĂ„ slĂ„r dom sej litegrann. Syns frĂ„n sidan. Har ni nĂ„got bra tips? Ska jag köra lĂ„ngsam skröj?
Det Àr mer troligt att dem har böjt sig i glasyrbrÀnningen (det Àr vÀl stengods?).
Leran Àr ganska mjukt vid topptemperaturen, och höga smala saker har lÀtt att slÄ sig.
#1: det Àr lergods, brÀnd i 1020 grader. Ja det Àr kanske sÄ. Tyckte dom var plana efter skröjbrÀnningen
Lergods slÄr sig nÀstan aldrig i glasyrbrÀnningen, jag tror att det har hÀnt i torkningen? Man behöver inte ha tyngder pÄ nÀr man torkar. BÀttre att det fÄr torka lÄngsamt och att det inte fÄr lov att torka mera pÄ en sida för dÄ blir det skevt
#3: hm jag brukar aldrig vĂ€nda pĂ„ dom utan dom fĂ„r torka pĂ„ en sida bara. Ăr det fel?
Ja det Àr helt fel! NÀr det torkar pÄ ena sidan krymper leran pÄ bara den sidan och sÄ blir det skevt. BÀst Àr det om man kan ha grejorna inne i en pap cylinder sÄ att det inte blir drag frÄn cirkulerande luft. BÀttre att lÄta det ta lite tid Àn att brÄdska för dÄ blir det oftast ett dÄligt resultat
#5: tack dĂ„ förstĂ„r jag đđ
#0: kanske smart torka i en pappkartong utan plast?
Man ser i alla fall inte pÄ fotot att de Àr skeva. De ser jÀttefina ut.
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
Om du stÀller ljusstakarna pÄ en spÄnplatta och gör en cylinder av kartong/vellpapp med nÄgon centimeters avstÄnd till ljusstaken sÄ kan du lÀgga lite plast över om du vill, det hela beror ju ocksÄ pÄ hur varmt det Àr i lokalen
#8: tack snĂ€lla du đ
#9: jag brukar torka foten för sej o sen limma fast den övre delen dÄ de Àr glaserade. Men kanske vÄgar prova göra allt i ett nÀsta gÄng jag gör nÄt liknande?
Det tycker jag att du skall prova, det Àr en bra övning och kÀnns bra nÀr det lyckas
#12: Tack för bra rĂ„d đ ska absolut testa nĂ€sta gĂ„ng.