Eldfast tegel
Har under några år brännt i en stor vedeldad keramik ugn. Nu är jag lite sugen på att bygga en liten själv..typ den som stefan beskriver i hans bok..tänker att det går åt 300 - 400 stenar..som jag nu försöker hitta ett hyggligt pris på..
Någon som har att sälja eller har bra tips på var man kan köpa..
Hej Kinnekulle!
Du kan väl berätta hur det går om du bygger Stefans ugn. Är själv intresserad.
(Har tyvärr inga stenar att sälja)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Köp från ett ställe där dom gör större ugnsunderhåll och renoveringar till större industrier.. Ganska bra tips tycker jag om man orkar kolla runt på internet..
#0: jag ville enbart tipsa dig om en vedeldat stengodsugnskonstruktion som kallas för " Olsen Fastfire kiln" som jag byggde och brände i under ca. 20 år, och som jag var mycket nöjd med ! Ugnen var på 500 liter. Det gick åt ca. 1/2 kubik ved ibland mer beroende på väder ! Det var björk- bok- ek- gran- och furuved blandat !
Den snabbaste bränningen to 4,5 timmar, och då tog jag det lugnt de första 300- 400 grader. Jag brände upp till 1280° !
Men jag har oxå en fråga:
Var får jag tag i keramisk bruk som tål 1300-1400° ? Har varit verksam i Skåne tidigare men flyttade därifrån för 17 år sen och har tyvärr tappat alla kontakter. Har tidigare köpt från Höganäsbolaget i Bjuv och Ekeby men tror inte de finns kvar.
Kanske du vet som ju ska mura ? Tacksam för tipps!