Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnareldfast
Läst 384 ggr
kinnekulle
0

Eldfast tegel

Har under några år brännt i en stor vedeldad keramik ugn. Nu är jag lite sugen på att bygga en liten själv..typ den som stefan beskriver i hans bok..tänker att det går åt 300 - 400 stenar..som jag nu försöker hitta ett hyggligt pris på..
Någon som har att sälja eller har bra tips på var man kan köpa..

Ulla
0

Hej Kinnekulle!
Du kan väl berätta hur det går om du bygger Stefans ugn. Är själv intresserad.
(Har tyvärr inga stenar att sälja)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
0

Köp från ett ställe där dom gör större ugnsunderhåll och renoveringar till större industrier.. Ganska bra tips tycker jag om man orkar kolla runt på internet..

fideform
0

#0: jag ville enbart tipsa dig om en vedeldat stengodsugnskonstruktion som kallas för " Olsen Fastfire kiln" som jag byggde och brände i under ca. 20 år, och som jag var mycket nöjd med ! Ugnen var på 500 liter. Det gick åt ca. 1/2 kubik ved ibland mer beroende på väder ! Det var björk- bok- ek- gran- och furuved blandat !
Den snabbaste bränningen to 4,5 timmar, och då tog jag det lugnt de första 300- 400 grader. Jag brände upp till 1280° !
Men jag har oxå en fråga:
Var får jag tag i keramisk bruk som tål 1300-1400° ? Har varit verksam i Skåne tidigare men flyttade därifrån för 17 år sen och har tyvärr tappat alla kontakter. Har tidigare köpt från Höganäsbolaget i Bjuv och Ekeby men tror inte de finns kvar.
Kanske du vet som ju ska mura ? Tacksam för tipps!