Keramik iFokus

Keramik

Läst 222 ggr
Majama
0

Miljötänk

Hej. Kanske finns massor av trådar i ämnet? Men undrar om någon p å riktigt och utan att s k killgissa kan berätta om ex oxider, hur det fungerar miljömässigt när man använder dem, skillnaden på om de binds eller inte, vad som händer. Vad ska lämnas till återvinning och hjälper det ens miljön? Och nu hoppas jag på att någon som är insatt har svar och gärna förklarar svaren så man kan försöka ta ställnIng själv också!

Ulla
1

Oj, det var en svår och vitt omfattande fråga. Jag tror inte att det finns någon sådan sammanställning, i alla fall har inte jag sett någon. Dessutom beror ju mycket på hur man handskas med de olika ämnena.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Ja det är nog för omfattande att skriva om här, det är nog enklast att läsa om dom olika råmaterial och i princip skall det mesta avfallet lämnas till återvinning

Bo§e
0

Om man googlar ämnets namn "………" åtföljt av MSDS, hittar man respektive ämnes MSDS-blad (säkerhetsdatablad).
Dessa blad är en standardiserad information i 16 punkter (avsnitt), som följer EU:s direktiv för kemiska produkter.

Här finns väldigt mycket läsning, men om man begränsar sig till några av punkterna, kan man lära sig en hel del om ämnet ifråga.

Punkt 2:
Här visas förpackningens farosymbol/symboler, med vidhängande förklaring av de risker/faror som är förknippade med ämnet.
Ibland hänvisas ner till punkt 16 (övrigt) för dessa förtydliganden.

Punkt 4:
Åtgärder vid första hjälpen.

Punkt 13:
Avfallshantering

Detta kan vara en bra början för att lära sig förstå ämnena man jobbar med.

Här är ett exempel på ett MSDS-blad, detta blad gällande vanadinoxid…
https://www.carlroth.com/medias/SDB-0308-SE-SV.pdf?context=bWFzdGVyfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0c3wzNTU0NDZ8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0cy9oMmUvaGU3LzkwNTA5NDAyMTEyMzAucGRmfDc2MjEwODA0NDk3MGZjODgxMDMzYWYwZDRiOWY5NjNiZjljZjNiZGU2MTdhZTFmMDY1NjVlODcwMWE0MzVmNjE

Eller varför inte kopparoxid…?
https://www.carlroth.com/medias/SDB-2733-SE-SV.pdf?context=bWFzdGVyfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0c3wyODkxNDd8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfHNlY3VyaXR5RGF0YXNoZWV0cy9oNzAvaGVlLzkwNDYwODkyNjkyNzgucGRmfDQxZGQ3ZDU4MDkxZTk4MjM3Njg1YzljOTdiNTA1OTZjMTM0YmJlMDgyNjcyMDk4YjczNmM2MDk5YTg5OWRjYmU

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-04-28 20:11 av Bo§e