Keramik iFokus

Keramik

Läst 245 ggr
cpjt
0

Harpälsglasyrer

Hejsan!
Jag är igång att blanda egna glasyrer och är, som så många andra, väldigt förtjust i harpälsglasyrer. Jag skulle därför gärna göra ett försök att blanda ihop just detta och tänkte höra om det är någon som har bra recept på harpälsglasyr att testa eller tips på om det är något speciellt man bör tänka på?

bjorn.lindberg
1

Beror på, bränner du i el-ugn? Du kan prova den här: https://glazy.org/recipes/106542 den är rätt kinkig med att du kör rätt program på ugnen. Tricket, så vitt jag klurat ut i alla fall, är att du behöver 7-8 delar Gerstley Borate eller nåt i den stilen som gör att du får variationer i glasyren.

nyburgaren
1

jag gillar Fribergs harpälsglasyrer som e lite annorlunda i blandningen där fler färger än brunskalan kan visas. Ganska lite info om dessa glasyrer men en bra hint är Finn lynngaards bok som innehåller ett sådant recept skall dock brännas 1280 grader och på porslinslera

nyburgaren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en av mina harpälsglasyr på auktions firma dålig bild man ser knappt strimmorna i glasyren

cpjt
0

Tack så mycket för tipsen! Det är just Fribergs harpälsglasyrer som jag är så förtjust i men jag förstår att de nog är väldigt komplexa att få till. Och det är el-ugn jag kommer köra med. Men ska definitivt kolla upp den boken då! Är det hans Keramiska Handbok du tänkte på eller är det någon annan av hans böcker?

nyburgaren
1

Ja den keramiska handboken, Har recept jag kan skicka till dig om du är intresserad och det är Porslinslera som gäller!

cpjt
1

#5: tack, det får du jättegärna göra! Perfekt med Porslinslera också då jag har gjort en del alster i just den leran.