Torka snabbt
Jag är ute i sista minuten med ett gäng muggar…
De ska vara klara till på fredag som en överraskning och jag hänklade precis den sista. Går det att stoppa dem i ugnen direkt för ett torkprogram för att sedan köra skröj följt av glasyr? Eller är det kört?
De måste vara klara fredag morgon, det går inte att lämna senare… Hur hade ni gjort? Det rör sig om 25 muggar…
Skulle nog vänta till imorgon iaf med en skröj. Rätt som risk ändå. Det är kanske bättre att ha en sen leverans än att behöva börja om helt?
Hej,
Här skall man nog inte ge tvärsäkra svar, men jag minns ett tillfälle då jag på ren chansning ställde ett antal nybeskickade och hänklade tillbringare ovanpå vagnugnen som var igång.
Det var säkert 70-80°C ovanpå ugnen, och obs ! jag ställde tillbringarna uppochned..!
Torkningen gick väldigt snabbt, och det gick faktiskt bra…!…och inga sprickor vid hänklarna…
Om du börjar programmet med en uttorkning, måste du veta att muggarna faktiskt ÄR torra innan bränningen går vidare.
Kanske du skall köra ett separat torkprogram (muggarna uppochned) och sedan TITTA EFTER att muggarna verkligen är torra, innan du kör vidare med det "riktiga" programmet…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-06-06 18:10 av Bo§e
#2: Tack för svar! En fråga till: huur hade du kört ett torkprogram ?
Jag fråntar mig ansvar här..🙂…men litet visare av mitt "äventyr" med tillbringarna, skulle jag ha gjort så här med muggarna:
Program:
Full fart till 80°C med hålltid 2 timmar.
Ventilationen öppen.
Ställ in muggarna uppochned, och kör programmet, och kolla sedan om de är torra.
Är de inte riktigt torra, kör ett tag till.
När de är torra, kör ett vanligt skröjprogram.
Jag är medveten om att här finns en del risker, men om det är riktigt bråttom……….😬
#4: Tack snälla! Helt på mitt eget ansvar, får se det som en läxa om det inte går vägen! Muggar kan man alltid göra nya!😊
#4: Tusen tack! Muggarna är precis ur ugnen och är redo för imorgon! Alla klarade sig fint genom tork, skröj och glasyr!
🙂
Skönt!
//Susanne Sundström
#6: Tack för denna tråd som du startade! Nu fick vi svar på något som många funderar på!